• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Producenci żywności wciąż mają problemy ze znakowaniem

Aż ponad połowa makaronów, które zbadała Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, była źle oznakowana. Niewiele lepiej wypadło pieczywo (zakwestionowano 48,4 proc.), źle - przyprawy (28,4 proc.) oraz koncentraty spożywcze (17 proc.), najlepiej - jaja spożywcze (12,5 proc).
  • Autor: Farmer.pl
  • Data: 08-05-2011, 12:12

Jak konsument wprowadzany jest w błąd? W przypadku pieczywa np. podawano nazwę fantazyjną, nie dając szansy na poznanie rodzaju mąki, z której pieczywo powstało, błędnie podawano wykaz składników (np. brak wykazu składników w kolejności malejącej), nie informowano też o istotnych składnikach (np. chleb słonecznikowy nie miał podanej zawartości słonecznika). Producenci makaronu z kolei chętnie zamieszczali na opakowaniach informację w rodzaju „domowy" - podczas gdy makarony te produkowano przy wykorzystaniu przemysłowych metod produkcji, np. z wykorzystaniem przetworzonych produktów jajecznych. Zawyżano ponadto dodatek jaj lub na makaronie ich niezawierającym umieszczano zdjęcia jaj czy kury, sugerując ich stosowanie.

Najczęstszym grzechem producentów przypraw okazuje się wydłużanie terminu przydatności do spożycia. Producenci koncentratów "zapominali" chętnie o dodaniu wyrażenia „o smaku" do nazwy produktu w przypadku zastosowania jedynie aromatu (np. „galaretka brzoskwiniowa" zamiast „galaretka o smaku brzoskwiniowym").

W przypadku jaj (w opakowaniach jednostkowych) nieprawidłowości dotyczyły:

- nieprawidłowego oznakowania informacją dotyczącą klasy wagowej jaj, np. na opakowaniu umieszczono informację o klasie wagowej „L", podczas gdy 95 proc. jaj miało masę kwalifikującą je do niższej klasy wagowej, lub określenie klasy wagowej jako „m" zamiast „M" lub jako „M" zamiast „L";

- braku objaśnienia znaczeń umieszczonych na opakowaniu (obok siebie) numerów i kodów, np. kodu producenta, numeru zakładu pakowania jaj, daty minimalnej trwałości;

- wydłużenia daty minimalnej trwałości jaj od 2 do 18 dni, w odniesieniu do terminu 28 dni wynikającego z rozporządzenia Komisji (WE) 589/2008;

- umieszczenia na opakowaniu szaty graficznej wprowadzającej konsumenta w błąd co do metody chowu kur, z której pochodziły jaja, np. rysunek przedstawiający kury swobodnie poruszające się na tle zabudowy gospodarskiej, co sugerowało chów wolnowybiegowy, a jaja pochodziły z chowu klatkowego.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!