Projekt dot. zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego wróci do komisji finansów publicznych
- Autor: PAP
- Data: 07-11-2018, 20:53
W środę w Sejmie odbyło się drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Jerzy Gosiewski, który występował w podwójnej roli; jako sprawozdawca prac komisji finansów publicznych oraz reprezentant PiS, wyjaśnił, że zmiany mają głównie na celu wzmocnienie polskich producentów rolnych i hodowców przez m.in. zwiększenie limitu oleju napędowego zużywanego na hektar upraw rolnych. Dodał, że wprowadzony ma też być limit zużycia oleju napędowego w odniesieniu do jednej tzw. dużej jednostki przeliczeniowej bydła.
Gosiewski mówił, że komisja przyjęła poprawki legislacyjne oraz poprawkę polegającą na wyznaczeniu terminu zachowania mocy obowiązywania dotychczasowych przepisów wykonawczych do 31 grudnia 2019 r.
"W związku ze wzrostem kosztów produkcji, przy niskich cenach produktów rolnych, wprowadzane są zmiany, które wynikają z potrzeby zwiększenia konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na unijnym rynku. Wzrastające wymagania jakościowe i standardy technologiczne w produkcji rolnej i produkcji zwierzęcej przyczyniają się do wzrostu zapotrzebowania na paliwa" - tłumaczył.
Poinformował, że z badań wynika, że średnie zużycie paliwa do produkcji rolnej na hektar wynosi 82-138 litrów, a w przypadku paliwa wykorzystywanego do prac związanych z chowem i hodowlą bydła w przeliczeniu na dużą jednostkę przeliczeniową bydła, kształtuje się między 30 a 105 litrów. Dlatego, wskazał, projekt przyjmuje zużycie na poziomie odpowiednio 100 litrów i 30 l. Gosiewski ocenił, że zmiany wspomogą producentów rolnych i hodowców, poprzez zmniejszenie kosztów produkcji rolnej, dlatego jego klub w pełni je popiera.
Zbigniew Ajchler z PO zauważył, że od lat rolnicy domagają się "urealnienia" faktycznego zużycia oleju napędowego zużywanego na hektar w produkcji rolniczej. "Z roku na rok wzrasta udział kosztów paliw w kosztach ogółem produkcji" - mówił. Wyjaśnił, że 2 listopada 2018 r. cena oleju napędowego w Wielkopolsce wynosiła średnio 5,28 zł za litr, w lutym tego roku olej napędowy kosztował 4,65 zł za litr, a w grudniu 2015, kiedy PiS obejmował władzę, za litr diesla płacono 4,28 zł.
Zdaniem Ajchlera propozycje rządu dają "zaledwie 14 litrów więcej". "To jest niepoważne, dlatego klub PO będzie wnosił poprawki zwiększające limit do 120 litrów na hektar, co nie jest liczbą zadowalającą rolników (...), ale bardziej oddającą średnią rzeczywistą zużycia" - poinformował.
Paulina Hennig-Kloska z Nowoczesnej zaznaczyła, że rolnicy "nie zostawili na tym projekcie suchej nitki". "I słusznie, bo tak naprawdę ten projekt to kpina z polskiego rolnictwa" - oceniła.

więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Sejm nie poparł poprawek Senatu do ustawy ws. paliwa rolniczego
-
Nie będzie zwiększenia kwot zwrotu akcyzy w paliwie rolniczym
-
MRiRW: będziemy zwiększać zwrot akcyzy za paliwo rolnicze
-
Do końca sierpnia wnioski o zwrot podatku akcyzowego za paliwo rolnicze
-
Rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy o paliwie rolniczym
-
Polski Ład: będzie projekt ws. zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze
-
MRiRW: od poniedziałku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego za paliwo rolnicze
-
MRiRW: wnioski o zwrot podatku akcyzowego za paliwo rolnicze - od 3 sierpnia
-
Prezydent podpisał nowelizację ustawy ws. paliwa rolniczego
-
ZSRP: Od 1 lutego wnioski o zwrot akcyzy na paliwo rolnicze
- Co będzie gdy mleczarniom zabraknie energii?
- Kombinat Konopny: Robimy produkty zupełnie neutralne światopoglądowo
komentarze (0)