Partner portalu
partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Protesty rolników wpływają na sytuację sektora spożywczego

19 lipca strajk rozpoczęli hodowcy bydła z północno-zachodniej Francji. Wkrótce przyłączyli się do nich producenci wieprzowiny i mleka, protestując przeciwko spadkowi dochodów, którego doświadczyli w ciągu ostatnich miesięcy. 22 lipca francuski minister rolnictwa ogłosił wprowadzenie wartego 600 mln EUR planu pomocy dla hodowców. Ma on na celu uniknięcie masowych upadłości w perspektywie krótkoterminowej.

Protesty rolników wpływają na sytuację sektora spożywczego
(fot. Fotolia)

Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
Data: 29-07-2015, 13:26

Plan ma wpłynąć na poprawę przepływów pieniężnych hodowców dzięki zwrotowi lub odliczeniu podatku VAT. Będzie obejmował spłatę odsetek od długów zaciągniętych przez rolników oraz płatność składek na ubezpieczenia społeczne. Utworzony zostanie specjalny fundusz, który zrekompensuje negatywne skutki ostatniej suszy. Celem jest również restrukturyzacja sektora w celu zwiększenia jego konkurencyjności. Oznaczenie „made in France” będzie stosowane w sposób bardziej restrykcyjny. Zwiększyć się ma intensywność promocji francuskich produktów.

Paul Chollet, ekonomista Coface zwraca uwagę, że według danych Krajowego Stowarzyszenia Hodowców Bydła (FNB) w ciągu ostatnich 2 lat cena wołowiny spadła o 13 proc. - Na rynku wieprzowiny sytuacja jest lepsza. W pierwszej połowie roku (w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014) cena mleka spadła o 16 proc., częściowo w wyniku wygaśnięcia systemu kwot mlecznych na poziomie europejskim w marcu 2015 roku. 17 czerwca podpisana została umowa między producentami wołowiny, ubojniami i dystrybutorami. Jej celem było podnoszenie ceny sprzedaży o 5 centów tygodniowo, co pozwoliłoby producentom na zmniejszenie strat o taką kwotę. Po upływie czterech tygodni producenci stwierdzili jednak, że postanowienia umowy nie są realizowane. Plan ma umożliwić ograniczenie liczby przypadków upadłości w II poł 2015 r. Większość z przyjętych rozwiązań ma jednak charakter krótkoterminowy - zaznacza ekspert.

Niektóre problemy mają charakter cykliczny. - Rosyjskie embargo doprowadziło do nadwyżki podaży na rynku europejskim i przyczyniło się do spadku cen. W roku 2014 eksport mięsa do Rosji (gównie wieprzowiny) spadł o 75 procent. Nie sprzedano również 250 000 ton sera (wyprodukowanego z 2,5 miliarda litrów mleka). Kryzys gospodarczy w Grecji dodatkowo zwiększył presję na obniżenie cen, szczególnie w sektorze mięsa wołowego. Istotnie, w 2012 roku 23,4 proc. (297 mln USD) mięsa wołowego eksportowanego przez Francję trafiło do Grecji - wskazuje Chollet.

Wiele innych problemów ma jednak charakter strukturalny. - Francuscy producenci wieprzowiny odczuwają skutki ostrej konkurencji ze strony sektora niemieckiego, który korzysta z organizacji opartej na hodowli dużych tuczników (brak macior i co najmniej 400 innych świń). Ponadto hiszpańscy producenci zyskują dzięki swojej konkurencyjności wynikającej z relatywnie mniej restrykcyjnych norm środowiskowych. Zgodnie z indeksem konkurencyjności IFIP dotyczącym sieci krajowych producentów wieprzowiny w Europie (obejmującej 5 krajów: Francję, Niemcy, Hiszpanię, Danię oraz Holandię) w roku 2012 Francja uplasowała się na ostatniej pozycji - podkreśla ekonomista Coface.

więcej informacji:

Coface RSS ALERT    /    sektor rolno-spożywczy RSS ALERT    /    protesty rolników RSS ALERT    /    Francja RSS ALERT    /    wołowina RSS ALERT    /    rosyjskie embargo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.107.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!