Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Przedsiębiorcy mogą jeszcze zarobić na Euro 2012

Euro 2012 jest wydarzeniem, na którym wielu przedsiębiorców chciałoby zarobić. Jednak wszelkie próby wykorzystania znaków towarowych zarejestrowanych na rzecz UEFA, oznaczeń do nich podobnych bądź samej nazwy rozgrywek, bez pisemnej zgody tej organizacji, będą naruszeniem prawa. Pula licencji na gadżety została wyczerpana, a dalsze wnioski o ich udzielenie nie są już przyjmowane. Do 18 maja można jeszcze jednak starać się o licencję na organizowanie publicznych transmisji.


Autor: www.portalspozywczy.pl / pr
Data: 11-04-2012, 12:20

UEFA podpisała umowy licencyjne z kilkudziesięcioma polskimi firmami, które uzyskały prawo do używania oficjalnych oznaczeń imprezy, wśród wybrańców znaleźli się producenci podkoszulek, piłek, zabawek, toreb, pamiątek i innych gadżetów. W konsekwencji, przedsiębiorcy, którzy nie są komercyjnymi partnerami UEFA, nie mogą wywoływać mylnego wrażenia, że mają coś wspólnego z organizacją Mistrzostw Europy, ani podszywać się pod oficjalnych sponsorów imprezy.

Na Ukrainie, w związku z organizacją ME, przyjęta została specjalna ustawa chroniąca oznaczenia UEFA przed tzw. niedozwolonym marketingiem, zdefiniowanym jako rodzaj działalności związanej z przeprowadzeniem ME, prowadzonej w celu osiągnięcia zysku, bez odpowiedniej zgody UEFA. Chronione są wszelkie oznaczenia, zarówno zarejestrowane, jak i niezarejestrowane, w tym także hasła, podpisy, symbole, materiały fotograficzne, filmy reklamowe, dźwięki kojarzone z ME. Ukraińska ustawa powołała również specjalny zespół ekspertów przy ukraińskim urzędzie patentowym, który ma za zadanie wspierać urząd w ocenie zgłoszeń znaków towarowych, które mogłyby wchodzić w zakres praw UEFA.

Polska nie przyjęła żadnych specyficznych rozwiązań w tym zakresie, zastosowanie mają więc standardowe regulacje dotyczące ochrony znaków towarowych i nieuczciwej konkurencji. Od grożących sankcji nie uchronią się również przedsiębiorcy używający oficjalnych znaków towarowych Euro 2012 w Internecie bądź kupujący domeny zawierające takie oznaczenia. Używanie oznaczeń mistrzostw w formie meta-tagów (tj. kodowanie oznaczeń w treści stron internetowych) również jest zabronione.

- Zabronione jest używanie nazwy "Euro 2012" na jak ichkolwiek artykułach, produkowanych bądź wprowadzanych do obrotu przez podmioty, które nie uzyskały formalnej zgody UEFA. Takie towary zostaną uznane za pirackie i sąd może orzec o ich zniszczeniu i o odszkodowaniu, a przedsiębiorca naraża się dodatkowo na karę pozbawienia wolności nawet do lat 5 - mówi Marta Miszczuk, rzecznik patentowy w Accreo Legal.

- Już samo użycie banera mówiącego „Tu kupisz gadżety Euro 2012" jest niedozwolone, chyba że przedsiębiorca posiada w ofercie oryginalne produkty licencjobiorców UEFA. Karalne jest bowiem nie tylko oznaczanie produktów podrabianymi znakami towarowymi w procesie produkcji, lecz również samo wprowadzanie tak oznaczonych produktów do obrotu - dodaje Marta Miszczuk.

Wszyscy, którzy nie postarali się na czas o licencje UEFA mogą się jeszcze wypromować organizując eventy, na których będzie można oglądać mecze (tzw. public viewing lub public screening). Jeżeli przekątna ekranu przekracza 3 metry, a miejsce jest w stanie pomieścić więcej niż 150 fanów piłki nożnej, konieczne będzie uzyskanie licencji od UEFA. Dla Polski i Ukrainy opłaty licencyjne są obniżone o 50 proc.. Licencja obejmuje wszystkie spotkania piłkarskie. Jeżeli event nie ma charakteru komercyjnego (np. nie wiąże się ze sprzedażą napojów lub żywności, nie jest sponsorowany, kibice nie płacą za wstęp) to uzyskanie licencji również jest konieczne, ale będzie ona bezpłatna. Zgłoszenia będą przyjmowane tylko do 18 maja. Warto jednak pamiętać, że w miastach będących gospodarzami zostaną zorganizowane tzw. strefy kibica, więc licencje dla podmiotów działających poza nimi będą udzielane wyłącznie w wyjątkowych przypadkach.

Konieczne jest również uzyskanie zgody na emisję meczów od lokalnego partnera UEFA na Euro 2012 - w Polsce jest to Telewizja Polska. W przypadku organizowania public viewing na większą skalę przedsiębiorca będzie musiał uzyskać dodatkową zgodę na zorganizowanie imprezy masowej na podstawie polskich przepisów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.233.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!