Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Przemysł spożywczy ma obecnie doskonałe warunki do ekspansji zagranicznej

– Perspektywy rozwoju branży spożywczej są obecnie bardzo dobre. Przemysł spożywczy powinien przygotować się do szerszej ekspansji zagranicznej. Na wzrost eksportowy powinny stawiać firmy przemysłu spożywczego, które osiągnęły naturalną barierę wzrostu na rynku polskim i są na tyle silne, że uniosą koszt wejścia na nowe rynki – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paweł Wójtowicz, dyrektor Biura Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego w DNB Bank Polska.

Przemysł spożywczy ma obecnie doskonałe warunki do ekspansji zagranicznej
Paweł Wójtowicz, dyrektor Biura Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego w DNB Bank Polska. Fot. DNB Bank Polska

Autor: OW, portalspozywczy.pl
Data: 04-03-2016, 11:11

Według ekspertów DNB Bank Polska, w 2016 roku w Polsce gospodarka nabrała rozpędu i dzięki temu jest dobry okres do inwestowania.  Wstrzymywanie się od inwestycji może w ciągu najbliższych kilku lat wydatnie zmniejszyć dynamikę wzrostu zysku przedsiębiorstw.

Podstawowym źródłem finansowania inwestycji są obecnie środki własne przedsiębiorstw oraz kredyty bankowe. Szczególnie to drugie źródło wydaje się być dziś atrakcyjne za sprawą rekordowo niskich stóp procentowych.

Zdaniem Pawła Wójtowicza, bardzo dobre perspektywy rysują się w tej chwili zwłaszcza przed firmami z branży spożywczej. Tłumaczy on, że jeszcze w roku 2010 przychody netto branży spożywczej wyniosły 200 mld zł. W roku 2015 może to być już niemal 280 mld zł, a w 2016 – ponad 294 mld zł. To oznacza, że sektor spożywczy czeka druga fala inwestycji (pierwsza była tuż przed i tuż po wstąpieniu Polski do UE).

Według Pawła Wójtowicza to właśnie nowe kierunki eksportu będą głównym motorem wzrostu branży spożywczej w kolejnej dekadzie.

– Z uwagi na fakt, że polski rynek jest w zasadzie rynkiem dojrzałym i w niewielu segmentach lokalna konsumpcja rośnie szybciej niż PKB, uważamy że na wzrost eksportowy powinny stawiać firmy ze wszystkich branż przemysłu spożywczego. Nie oznacza to, że wszystkie firmy – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Paweł Wójtowicz.  

Tłumaczy, że eksport to strategia przede wszystkim dla spółek, które osiągnęły już naturalną barierę wzrostu na rynku polskim lub ich rozwój jest wolniejszy niż oczekiwania właścicieli, a które jednocześnie są na tyle silne, że są w stanie unieść koszt wejścia na nowe rynki.

– Myślę tutaj o koszcie związanym zarówno z rozwojem produktów dostosowanych do lokalnych gustów czy też z szeroko rozumianymi kosztami logistycznymi i marketingowymi – wyjaśnia Paweł Wójtowicz.

Dodaje, że niektóre branże pozyskały już środki europejskie na międzynarodową promocję  swoich produktów, dlatego też na pewno warto te środki wykorzystać. Należy jednak pamiętać, że duży sukces eksportowy bez gruntownego przygotowania i rozeznania nowego rynku jest dość trudny i jego osiągnięcie może chwilę trwać.

– Dlatego też uważam, że sama możliwość skorzystania ze środków unijnych nie powinna być jedynym kryterium decydującym o rozwoju eksportu w firmie. Wydaje się, że najlepszą taktyką jest powolny wzrost organiczny lub akwizycje lokalnych podmiotów, przy czym ta druga droga jest oczywiście szybsza, ale z drugiej strony obarczona dużo większym ryzykiem – podsumowuje Paweł Wójtowicz.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wójtowicz RSS ALERT    /    DnB Bank Polska RSS ALERT    /    przemysł spożywczy RSS ALERT    /    eksport przemysłu spożywczego RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!