Raport: Trendy, które zmieniają biznes
Rewolucja cyfrowa trwa. Firmy zmuszone są do adaptacji i rozwoju w dziedzinie łączności cyfrowej, automatyzacji, sztucznej inteligencji, miniaturyzacji i personalizacji. Globalna organizacja GS1 zbadała, jak trendy i innowacje wpłyną na naszą pracę i życie.

Analizując trendy biznesowe obejmujące różne sektory przemysłu i badając inne źródła „mega-trendu” oraz badania trendów specyficznych dla różnych sektorów, Rada ds. Innowacji GS1, w skład której wchodzą przedstawiciele największych światowych firm, m.in. Johnson & Johnson czy Procter & Gamble, zidentyfikowała najważniejsze bieżące i krótkookresowe trendy biznesowe, wśród których znajdują się:
- Bezpieczeństwo i ochrona danych
- Identyfikowalność produktów
- Zrównoważony rozwój
- Logistyka i usługi na żądanie
- Automatyzacja i Smart Everything
- Pełnoprawni konsumenci
- Masowa personalizacja
Rynek bezpieczeństwa cybernetycznego przekracza już 100 miliardów USD i ma przekroczyć 200 miliardów USD do 2021 roku. Prezes Rady Innowacji GS1, Sanjay Sarma, profesor inżynierii mechanicznej, z Massachusetts Institute of Technology, komentuje raport: „Więcej danych oznacza więcej szans na dialog z konsumentami.”
Identyfikowalność produktów ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. Coraz bardziej świadomi konsumenci chcą bowiem wiedzieć, nie tylko gdzie został wyprodukowany zakupiony przez nich produkt, ale także jaką drogę przebył zanim trafił na sklepowe półki.
„Zrównoważony rozwój dzieje się naprawdę... Coraz więcej firm traktuje to poważnie i rozumie, że ich reputacja w kwestiach środowiskowych i społecznych jest coraz ważniejsza dla konsumentów” – mówi Pallaw Sharma, wiceprezes Johnson & Johnson, Członek Rady Innowacji GS1.
Przy prawie dwóch trzecich ludności mieszkającej w ośrodkach miejskich, a szacuje się, że nastąpi to do 2050 r., rosną oczekiwania konsumentów związane z usługami i dostawą na żądanie. Ponadto firmy typu business-to-business (B2B) dążą do zmniejszenia zapasów i usprawnienia procesów, aby lepiej służyć konsumentom. Zwiększenie wydajności przy dostawach na żądanie wymaga coraz większej automatyzacji w procesach transportu i logistyki. Usługi oparte na lokalizacji, aplikacje geolokalizacyjne, takie jak What3Words, oraz układy globalnego systemu pozycjonowania (GPS) w smartfonach i samochodach ułatwiają znalezienie innych, gdziekolwiek by się nie znajdowali, co tworzy nowe możliwości w zakresie dostaw produktów i usług na żądanie.