Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

RPD: brak precyzyjnych przepisów o reklamie suplementów diety dla dzieci

W ustawodawstwie brakuje precyzyjnych zapisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych i suplementów diety przeznaczonych dla dzieci – ocenił rzecznik praw dziecka Marek Michalak w piśmie do ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego.

RPD: brak precyzyjnych przepisów o reklamie suplementów diety dla dzieci
fot. Shutterstock

Autor: PAP
Data: 27-09-2018, 19:24

Rzecznik zwrócił się do ministra zdrowia z prośbą o stanowisko w kwestii reklam suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych przeznaczonych dla dzieci.

Michalak poinformował, że przewodnicząca Ogólnopolskiej Sekcji Prawa Farmaceutycznego Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego dr hab Agnieszka Zimmermann w piśmie skierowanym do RPD oceniła, że w ustawodawstwie brakuje precyzyjnych zapisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych i suplementów diety. Zwróciła także uwagę, że wiele preparatów wprowadzonych na rynek jako "wyrób medyczny" lub "suplement diety" jest stosowanych w sytuacjach związanych ze zdrowiem dziecka (np. syropy na kaszel, preparaty witaminowe, uodparniające czy stosowane w schorzeniach gardła).

"Z wykonanej w tym roku w Zakładzie Prawa Medycznego i Farmaceutycznego GUMed pracy magisterskiej pt. +Prawne i etyczne aspekty reklamy produktów stosowanych w populacji pediatrycznej+ wynika, że istnieje silna korelacja (udowodniona statystycznie) pomiędzy czasem spędzanym przez dzieci na oglądaniu telewizji (a co za tym idzie reklam) a wywieraniem przez nie nacisku na rodziców podczas wizyt w aptece w celu dokonania zakupu reklamowanego preparatu. Warto także zwrócić uwagę, że ponad połowa dzieci w badanej populacji (51 proc.) największą uwagę zwraca na występującą w reklamie melodię lub piosenkę, które w tego typu reklamach pojawiają się nagminnie, pozostając na długo w świadomości odbiorcy" - informowała Zimmermann.

Jej zdaniem właściwe byłoby wprowadzenie zakazu udziału dzieci w reklamie, zakazu stosowania w reklamie elementów skierowanych do dzieci oraz stworzenie restrykcyjnych regulacji w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia, a także w ustawie o wyrobach medycznych. Według niej takie rozwiązania wzmocnią ochronę prawną dzieci.

Przepisy ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia stanowią, że oznakowanie, prezentacja i reklama suplementów diety nie mogą zawierać informacji stwierdzających lub sugerujących, że zbilansowana i zróżnicowana dieta nie może dostarczyć wystarczających dla organizmu ilości składników odżywczych.

RPD zauważył, że ustawa ta nie zawiera jednak definicji reklamy. Dodał, że także zagadnienia dotyczące reklamy wyrobów medycznych nie zostały szczegółowo uregulowane w ustawie o wyrobach medycznych. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

dzieci RSS ALERT    /    reklama RSS ALERT    /    suplementy diety RSS ALERT    /    suplementy diety dla dzieci RSS ALERT    /    środki spożywcze RSS ALERT    /    środki spożywcze dla dzieci RSS ALERT    /    reklama produktów dla dzieci RSS ALERT    /    produkty dla dzieci RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.143.26
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!