• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Rynek pracy stabilizuje się, ale pandemia wpływa na pracowników

Sytuacja na rynku pracy stabilizuje się, jednak pandemia koronawirusa wciąż wpływa na życiową równowagę pracowników - wynika z opublikowanego we wtorek raportu podsumowującego 43. edycję Monitora Rynku Pracy, badania firmy Randstad i Instytutu Badań Pollster.
  • Autor: PAP
  • Data: 13-04-2021, 12:46
Rynek pracy stabilizuje się, ale pandemia wpływa na pracowników
fot. pixabay.com

W porównaniu z poprzednią edycją Monitora Rynku Pracy, nieznacznie wzrósł optymizm dotyczący znalezienia nowej pracy, ale strach przed zwolnieniem utrzymuje się na tym samym poziomie - czytamy w raporcie.

W pierwszym kwartale 2021 roku zaobserwowano nieznaczny wzrost optymizmu, jeśli chodzi o możliwość znalezienia w ciągu następnego pół roku jakiejkolwiek pracy. Odpowiedzi pozytywnej na to pytanie udzieliło 82 proc. ankietowanych.

Najbardziej optymistyczne, jeśli chodzi o szukanie nowego zatrudnienia, są osoby w wieku od 50 do 64 lat (70 proc.). Najlepsze nastroje panują w dużych miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (85 proc. pozytywnych odpowiedzi), najgorsze natomiast na wsiach poza aglomeracjami (77 proc.).

Najczęściej szanse na zdobycie nowego zatrudnienia widzą mistrzowie i brygadziści (96 proc. badanych) oraz kierowcy (90 proc.). W ujęciu branżowym najbardziej optymistyczni są pracownicy telekomunikacji i IT (95 proc.) oraz pracownicy kultury, rozrywki i sportu (94 proc.). Najmniej zaś - pracownicy edukacji (65 proc.).

Badanie wykazało, że w wyniku przejścia na pracę zdalną pracownicy częściej wykonują swoje obowiązki w nadgodzinach, jak i odbierają telefony oraz odpowiadają na e-maile poza standardowym czasem pracy. Jednocześnie prawie dwie trzecie ankietowanych uważa, że udaje im się zachować równowagę między życiem prywatnym i zawodowym.

Niemal jedna trzecia (32 proc.) zatrudnionych zadeklarowała, że pracuje częściowo lub w całości zdalnie. Dla ponad 60 proc. badanych forma pracy zmieniła się w czasie pandemii - odpowiedziało tak 63 proc. respondentów pracujących wyłącznie zdalnie i 66 proc. osób zatrudnionych w modelu mieszanym. Osoby, które zdalnie nie pracują, w 74 proc. przypadków zadeklarowały, że ich model pracy ma związek z charakterem wykonywanego zawodu. Możliwość częściowego lub całkowitego przejścia na pracę zdalną - według badania - najczęściej mają ankietowani pracujący w oparciu o formułę samozatrudnienia (55 proc.). Najrzadziej możliwością taką dysponują pracownicy zatrudnieni na umowy o pracę na czas określony.

Najczęściej z domu swoje obowiązki wykonują pracownicy z dużych miast powyżej 200 tys. mieszkańców (40 proc. ankietowanych). Tylko 15 proc. zatrudnionych w miastach do 20 tys. dysponuje możliwością pracy zdalnej. Badanie sugeruje również, że możliwość wykonywania pracy z domu zależy od wykształcenia - 49 proc. absolwentów szkół wyższych przeszło w pełni lub częściowo na pracę zdalną, w porównaniu z jedynie 13 proc. w grupie osób z wykształceniem podstawowym.

Barometr Rynku Pracy wskazał, że forma pracy wpływa na wykonywanie swoich obowiązków w nadgodzinach. 58 proc. ankietowanych pracujących w biurze deklaruje, że nie pracuje ponad wymagany czas. Dla porównania, w przypadku osób pracujących zdalnie, ten odsetek jest o 10 pp. niższy. Dla jednej czwartej respondentów, którzy przeszli na pracę w trybie mieszanym lub całkowicie zdalnym, zmiana formy wykonywania pracy była związana z częstszymi niż wcześniej nadgodzinami. Jeśli chodzi o zawody, najczęściej w nadgodzinach pracują specjaliści z wyższym wykształceniem (60 proc. badanych). W tej grupie aż 21 proc. osób pracuje w nadgodzinach częściej niż przed pandemią. Grupą zawodową, która najwięcej pracuje w nadgodzinach częściej niż przed koronakryzysem, jest kadra zarządzająca (30 proc. badanych).

"Różnica w nadgodzinach między osobami, które jeszcze przed pandemią korzystały z home office oraz osobami, które dopiero z powodu koronawirusa skorzystały z takiej możliwości sugeruje, że nadgodziny w pracy zdalnej mogą być powiązane z brakiem doświadczenia w planowaniu pracy w nowych warunkach oraz z wydłużonymi procesami komunikacji wewnątrz firm" - oceniła cytowana w raporcie dyrektor personalna i HR Consultancy w Randstad Polska Monika Hryniszyn.

Według eksperta rynku pracy Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych i redaktora portalu rynekpracy.org Łukasza Komudy, przed pandemią praca z domu była przez większość pracowników postrzegana jako przywilej. Specjalista ocenił, że dziś praca w domu oznacza większe bezpieczeństwo, gdyż "miejsca pracy to zapewne główne kanały rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2, czemu sprzyja wielogodzinne przebywanie na zamkniętej przestrzeni w relatywnej bliskości innych ludzi". Jego zdaniem dojazd do pracy, często dokonywany z wykorzystaniem transportu publicznego, dodatkowo zwiększa ryzyko infekcji u pracowników.

Wśród pracowników, którzy przeszli na pracę zdalną, 53 proc. zadeklarowało odczuwanie negatywnych skutków braku kontaktu ze współpracownikami. Najczęściej tego zdania są osoby w najstarszej badanej grupie wiekowej, od 50 do 64 lat, gdzie odpowiedź taką deklarowało 67 proc. ankietowanych. 

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!