• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Rynek spożywczy musi się konsolidować, by bronić się przed konkurencją

Do tej pory nasi przedsiębiorcy wygrywali z zagraniczną konkurencją dzięki temu co ekonomiści nazywają przewagami konkurencyjnymi. Mówiąc wprost rolnicy produkowali żywność taniej niż ich koledzy np. z Europy Zachodniej, przy jednocześnie niższych kosztach siły roboczej w zakładach przetwórczych. Ale ta sytuacja z roku na rok się zmienia - zauważa Redakcja Rolna TVP.
  • Autor: Redakcja Rolna TVP
  • Data: 16-03-2010, 14:14
Rynek spożywczy musi się konsolidować, by bronić się przed konkurencją

Ceny produktów rolnych oraz wynagrodzenia coraz bardziej zrównują się z tymi ze starej Unii Europejskiej. Sytuację mogłaby poprawić konsolidacja przemysłu spożywczego. W niektórych branżach jest ona już bardzo zaawansowana, ale w wiodących branżach, czyli mleczarskiej i mięsnej wciąż jesteśmy w ogonie Europy.

Rozdrobnienie branży spożywczej przeszkadza zresztą już teraz na rynku krajowym. Wielu problemów zgłaszanych przez producentów żywności współpracujących z sieciami handlowymi nie byłoby, gdyby procesy konsolidacji były bardziej dynamiczne.

W niedalekiej przyszłości zagrożenie może przyjść z wielu kierunków. Już teraz musimy konkurować z tanimi owocami sprowadzanymi z Chin, tani cukier najłatwiej kupić w Brazylii, a rozwój przemysłu przetwórczego za wschodnią granicą mogą być zabójczy dla naszych producentów. Zresztą na nasz rynek już wchodzą przedsiębiorcy, którzy do tej pory może o tym tylko pomarzyć.

Przemysł przetwórczy w Polsce to około 30 tysięcy zakładów zatrudniających ponad 400 tysięcy ludzi. Jego rentowność w zeszłym roku była szacowana na 6 proc.

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!