Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Rzecznicy praw konsumentów poprowadzą lekcje w szkołach

  • Autor: UOKiK
  • Data: 05-10-2018, 16:05
Zaczął się rok szkolny, wraz z nim w niektórych szkołach pojawili się rzecznicy konsumentów. Podczas specjalnych lekcji zapoznają uczniów z podstawowymi prawami konsumentów, możliwymi zagrożeniami, pytają o ich doświadczenia, prowadzą dyskusje - poinformował UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów docenia inicjatywę wielu miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy nawiązali kontakty ze szkołami i dzielą się z uczniami swoją wiedzą i doświadczeniem.  – Jeżdżąc po Polsce, miałem sygnały z wielu miejsc, że rzecznicy bardzo się angażują w działania edukacyjne – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Rzecznicy przeważnie mają zajęcia z uczniami szkół średnich, którzy wkrótce będą pełnoletni. Młodzież w tym wieku robi już samodzielnie drobne zakupy. Jednak – o czym nie wszyscy wiedzą - aż do ukończenia 18 lat na poważniejsze transakcje, np. kupno laptopa, nastolatek musi mieć zgodę rodziców. Inaczej zakup można unieważnić. Podczas lekcji rzecznicy poruszają tematy zakupu towarów, możliwości ich reklamacji, bezpiecznego korzystania z internetu i telefonów komórkowych, ochrony danych osobowych. Do szkół zabierają przygotowane przez siebie prezentacje oraz atrakcyjne dla młodzieży gadżety, np. naklejki na smartfony z numerem infolinii konsumenckiej.

- Staramy się, żeby lekcje były ciekawe. Prowadzimy je w formie warsztatów. Zależy nam na interakcji. Dlatego pytamy uczniów o ich doświadczenia, np. z reklamacjami. Wielu nie ma świadomości, że może skorzystać z rękojmi, wie tylko o gwarancji. Od nas dowiadują się, że nawet jeśli np. gwarancja na baterię do laptopa wygasa po pół roku, to i tak mogą ją przez 2 lata reklamować u sprzedawcy w ramach rękojmi. Radzimy też, żeby uważali na zagrożenia podczas zakupów w internecie, np. podczas płatności zwracali uwagę, czy przy adresie strony jest kłódka, która świadczy o tym, że strona jest bezpieczna  – opowiada Marek Trejda, miejski rzecznik konsumentów w Opolu, który od kwietnia 2018 r. wspólnie Izbą Adwokacką oraz Wydziałem Prawa Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się edukacją konsumencką w II i III klasach szkół średnich. Cel: w ciągu roku przeszkolić 1500 uczniów, aby w przyszłości stali się świadomymi konsumentami, którzy znają swoje prawa i umieją z nich korzystać. Podczas lekcji Marek Trejda wykorzystuje przygotowaną przez siebie prezentację.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!