Konsumenci zmienili priorytety

Zrównoważona produkcja, której efektem jest zrównoważony produkt - to coraz powszechniejszy trend na rynku FMCG. Czy jednak konsumenci w Polsce rzeczywiście szukają takich produktów?  

Jak zwraca uwagę Marek Piątkowski, dyrektor generalny firmy Bewa, wielu konsumentów całkowicie zmieniło swoje priorytety w porównaniu z tym, co uważane było za istotne w 2019 roku. Wcześniejsze analizy wykazały, że konsumenci będą poszukiwać firm, które kładą nacisk na innowacje produktowe i inwestycje dostosowane do kwestii zrównoważonego rozwoju.

Według badań firmy Nielsen, 54 proc. polskich konsumentów twierdzi, że dobre samopoczucie i zdrowie są bardzo ważnymi elementami ich życia. Jednocześnie 49 proc. decyduje się na zakup tańszych produktów.

Polacy zmniejszają wydatki na żywność

- Proekologiczne inicjatywy powinny przełożyć się na redukcję kosztów, dzięki np. zmniejszeniu wagi opakowania, a także na zwiększony popyt, ale muszą funkcjonować odpowiednie, sprzyjające regulacje. Jak wynika z raportu firmy Nielsen na temat świadomości ekologicznej Polaków oraz preferencji zakupowych, w 2021 roku, czyli zanim jeszcze wybuchł konflikt w Ukrainie i zanim pojawiła się wysoka inflacja, tylko 35 proc. Polaków deklarowało, że zwraca uwagę na aspekt ekologii i recyklingu wybierając produkt w sklepie. Badania Nielsena pokazują też, że 60 proc. Polaków chce zmniejszyć wydatki na żywność

- wypowiada się Marek Piątkowski.

Jak podkreśla, wszelkie działania, które związane są np. z ekologicznym opakowaniem, generują koszty.

- Opakowania rPET są droższe, a więc produkt w nie zapakowany również musi być droższy. W związku z tym niektóre współpracujące z nami sieci handlowe chcą wręcz zmniejszyć udział produktów na półkach, które mają opakowania rPET, zwłaszcza, że konsumenci przestali zwracać na to uwagę – mówi Marek Piątkowski.