Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Sieci naciskają nie tylko producentów, ale też operatorów logistycznych

Sieci, które są jednym z głównych odbiorców produktów mrożonych, naciskają na obniżenie cen nie tylko producentów, ale również operatorów logistycznych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Edyta Kwiatkowska-Sioch, Financial Analyst w Polfrost Internationale Spedition.

Sieci naciskają nie tylko producentów, ale też operatorów logistycznych

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 02-06-2013, 14:05
- Czy na rynku logistyki produktów mrożonych panuje duża konkurencja?

- Firmy funkcjonują na tym rynku w warunkach konkurencji doskonałej, dlatego jest to biznes niskomarżowy. W takich warunkach najistotniejszym czynnikiem warunkującym opłacalność działalności jest ścisła kontrola kosztów. Z drugiej strony, w związku z koniecznością zapewnienia odpowiednio niskiej temperatury w całym procesie logistycznym, konieczna jest na przykład częstsza wymiana taboru, tak aby spełniał on wymagania konwencji ATP. Naczepy chłodnicze muszą mieć odpowiednio szczelną izolację termiczną i sprawny agregat, aby zapobiec przewożeniu towaru w zbyt wysokiej temperaturze. Logistyka produktów mrożonych jest przez to bardziej kosztowna niż produktów suchych, ale ta różnica nie zawsze jest w całości rekompensowana przez cenę oferowaną przez klienta.

Sieci, które są jednym z głównych odbiorców produktów mrożonych, naciskają na obniżenie cen nie tylko producentów, ale również operatorów logistycznych. Ceny powierzchni magazynowych w Polsce nadal są dużo niższe niż w Europie Zachodniej, dlatego zachodnie firmy wolą przechowywać zakupiony w Polsce towar w naszych mroźniach i przewozić go do swoich odbiorców w momencie otrzymania od nich zamówienia. Przy jednocześnie dużej dostępności powierzchni magazynowych mamy na tym polu dużą przewagę nad naszymi konkurentami z Europy Zachodniej. Natomiast w transporcie produktów mrożonych silną konkurencję dla polskich firm stanowią Litwini. Litewscy przewoźnicy stosują niekiedy ceny dumpingowe w przewozach eksportowych, aby potem zrekompensować sobie stratę w relatywnie droższych przewozach do Rosji.

- Jak wyglądał rynek w pierwszej połowie roku?

- Pierwsze miesiące bieżącego roku nie różniły się znacznie od roku poprzedniego. Natomiast w kwietniu ilość obsługiwanych przewozów artykułów mrożonych znacznie spadła. Było to spowodowane przedłużającą się zimą, a w konsekwencji przesunięciem się sezonu na świeże owoce i warzywa. Klienci z Europy Zachodniej wstrzymują się z zakupami w oczekiwaniu na nowy sezon. Na razie podaż jest mała, a ceny znacznie wyższe niż w roku ubiegłym w adekwatnym okresie. Dłuższa zima wpłynęła też na „hibernację" popytu na rynku lodów. Chłodne miesiące uśpiły również popyt na owoce.

W obsłudze logistycznej produktów przewożonych do Europy Wschodniej znacznie wzrosła podaż środków transportu. Powodem takiej sytuacji na rynku jest znaczne zwiększenie ilości zezwoleń na przewozy, głównie do Federacji Rosyjskiej. Zmniejszenie głównej bariery dostępu do tego runku pociągnęło za sobą znaczny, bo około 30-procentowy spadek cen na przewozy. W Rosji zapotrzebowanie na produkty mrożone z Polski ciągle rośnie, więc może rozpoczęcie nowego sezonu owocowo-warzywnego i większy popyt ze strony odbiorców ze Wschodu zatrzyma spadek cen w najbliższych miesiącach.

więcej informacji:

logistyka RSS ALERT    /    logistyka produktów mrożonych RSS ALERT    /    mrożonki RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.102.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!