• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Silny eksport żywności w pandemii

Pomimo obostrzeń wprowadzanych w gospodarce, utrudnień w transporcie towarów, gwałtownych zmian po stronie popytu, silne przewagi konkurencyjne pozwoliły Polsce umocnić pozycję eksportera netto żywności - mówi Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 19-04-2021, 07:59
Silny eksport żywności w pandemii
Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH
  • Polska w pandemii umocniła pozycję eksportera żywności
  • Wartość sprzedaży produktów spożywczych sięgnęła w 2020 r. 34 mld euro
  • W 2020 r. żywność z Polski trafiała przede wszystkim na rynek unijny
  • Do krajów trzecich trafiła żywność o wartości 6,8 mld euro (wzrost o 17 proc. r/r)
  • W grupie coraz istotniejszych importerów polskich towarów rolno-spożywczych są: Arabia Saudyjska, Stany Zjednoczone, Algieria, Chiny, Norwegia, Republika Południowej Afryki, Izrael czy Wietnam
  • W pierwszych tygodniach pandemii zwiększył się popyt na: makarony, kasze, mąkę, suszone owoce, ale też proszek do pieczenia czy drożdże. Odbiorcy w krajach unijnych zgłaszali zapotrzebowanie na produkty głęboko zamrożone (np. ryby, warzywa i owoce, pieczywo) i paczkowane
  • Rośnie popyt na produkty wytwarzane w sposób ekologiczny, produkty pochodzenia roślinnego (np. na bazie białka roślinnego) oraz produkty, których składniki wzmacniają odporność

 

 

Portalspozywczy.pl: Jak trwająca już ponad rok pandemia wpłynęła na eksport polskich produktów spożywczych? Czy ten kryzys zmienił naszą pozycję na arenie międzynarodowej?

Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH: Jeśli cofniemy się pamięcią kilkanaście miesięcy wstecz i przypomnimy sobie pierwsze doniesienia o rozprzestrzeniającej się pandemii COVID-19, która w pewnym momencie doprowadziła do „zatrzymania się” globalnej gospodarki i „zamrożenia” życia społecznego, to myślę, że nikt nie przypuszczał wtedy, że w całym 2020 r. polska branża rolno-spożywcza ma szansę pobić rekordowy wynik sprzedaży z 2019 r., który wyniósł 31,4 mld euro. A jednak kolejne, miesięczne odczyty dotyczące eksportu towarów rolno- spożywczych dostarczały coraz więcej optymizmu. Okazało się bowiem, że pomimo obostrzeń wprowadzanych w gospodarce, utrudnień w transporcie towarów, gwałtownych zmian po stronie popytu, silne przewagi konkurencyjne, w tym m.in. dogodne warunki klimatyczne, wciąż atrakcyjne koszty pracy czy wysoka jakość produktów pozwoliły Polsce umocnić pozycję eksportera netto żywności. Wartość sprzedaży produktów spożywczych sięgnęła ostatecznie w 2020 r. 34 mld euro. Polska należy dziś do grupy największych na świecie dostawców w wielu kategoriach produktów, np. nabiału, przetworów mięsnych oraz niektórych owoców i warzyw. Wydaje się, że utrzymanie tak pozytywnego trendu wzrostowego eksportu pozwoli Polsce na awans z drugiej do pierwszej dziesiątki największych dostawców żywności na świecie do 2030 r.

Które rynki okazały się najbardziej perspektywiczne w tym okresie?

W 2020 r., wzorem lat poprzednich, żywność z Polski trafiała przede wszystkim na rynek unijny, który odpowiadał za około 80% całkowitej wartości sprzedaży polskich produktów. Z uwagą należy przyglądać się jednak postępującej dywersyfikacji geograficznej rynków zbytu. W minionym roku do krajów trzecich trafiła żywność o wartości 6,8 mld euro (wzrost o 17 proc. r/r). W grupie coraz istotniejszych importerów polskich towarów rolno-spożywczych znajdują się Arabia Saudyjska, Stany Zjednoczone, Algieria, Chiny, Norwegia, Republika Południowej Afryki, Izrael czy Wietnam.

Poszukiwanie nowych rynków zbytu m.in. poprzez intensyfikacje działań eksportowych na rynkach pozaunijnych należy do najważniejszych zadań stojących przed polską branżą spożywczą. Dużej szansy na zwiększanie sprzedaży polskich produktów rolno-spożywczych należy upatrywać w grupie krajów importerów netto żywności, zlokalizowanych przede wszystkim w Afryce oraz w Azji. Warto wymienić m.in. Kazachstan, Mongolię, Japonię, Filipiny, państwa położone w Zatoce Perskiej, Egipt, Nigerię, Mozambik czy Angolę. Należy zwrócić jednak także uwagę na grupę europejskich krajów zaliczanych do grupy importerów netto – na przykład na Wielką Brytanię, Szwecję czy Finlandię.

Na których rynkach eksport i inwestycje okazały się najbardziej utrudnione? Jak sobie z tym radziliście?

Myślę, że w pierwszych miesiącach trwania pandemii eksport żywności był utrudniony niezależnie od kierunku geograficznego. W krótkim okresie pojawiło się wiele wąskich gardeł, np. w transporcie transgranicznym towarów na skutek wprowadzonych obostrzeń w postaci obowiązku poddania się kwarantannie przez pracowników firm logistycznych czy marynarzy. W pewnym momencie okazało się również, że dostępność kontenerów drastycznie spadła (gros z nich utknęło w chińskich portach), co znacznie wywindowało koszty transportu. Również eksporterzy towarów szybko psujących się i wrażliwych odczuli ograniczoną liczbę połączeń samolotowych. Poważnym wyzwaniem stały się także nasilające się tendencje protekcjonistyczne na niektórych rynkach.

Chcąc wesprzeć działania eksportowe polskich firm, już w pierwszych tygodniach pandemii uruchomiliśmy narzędzie w postaci mapy rynków, za pomocą którego przekazywaliśmy i dalej przekazujemy przedsiębiorcom informacje z pierwszej ręki o tym, co się dzieje na rynkach, na których działają nasze Zagraniczne Biura Handlowe. Sygnalizujemy problemy w transporcie towarów, wskazujemy, których kategorii produktów poszukują lokalni dystrybutorzy, informujemy o pojawiających się niszach rynkowych, piszemy o aktualnych trendach żywieniowych.

W poprzednim roku dzięki wsparciu PAIH, pomimo wszelkiego rodzaju ograniczeń, polscy producenci żywności podpisali kilkanaście ciekawych kontraktów eksportowych z partnerami m.in. w Maroko, Chinach, Wietnamie czy Singapurze.

Jakie polskie produkty spożywcze były najbardziej poszukiwane w początkowym czasie pandemii? Jakie są teraz?

W pierwszych tygodniach po wybuchu pandemii konsumenci zdecydowanie poszukiwali produktów z długim terminem przydatności do spożycia. Zauważyliśmy zwiększony popyt na makarony, kasze, mąkę, suszone owoce, ale również produkty takie jak proszek do pieczenia czy drożdże. Odbiorcy w krajach unijnych zgłaszali zapotrzebowanie na produkty głęboko zamrożone (np. ryby, warzywa i owoce, pieczywo) i paczkowane. Na poziomie rządów poszczególnych państw pojawiły się zakupy uzupełniające rezerwy strategiczne np. w zakresie zbóż.

Obserwując trendy żywieniowe oraz zachowania konsumenckie w różnych częściach świata, można śmiało powiedzieć, że produkty wytwarzane w sposób ekologiczny, produkty pochodzenia roślinnego (np. na bazie białka roślinnego) czy wreszcie produkty, których składniki wzmacniają odporność, a przede wszystkim te, których wytwarzanie spełnia najwyższe standardy z zakresu ochrony środowiska, a więc m.in. wykazuje minimalny udział śladu węglowego w procesie produkcji i dystrybucji żywności, będą cieszyły się szczególnym uznaniem wśród odbiorców, którzy będą poszukiwali w tym zakresie marek godnych zaufania.

Cały wywiad w STREFIE PREMIUM

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!