Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,6 proc.

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 3,6 proc. r/r w lutym wobec 2,5 proc. r/r odnotowanych w stycznia) po raz kolejny potwierdza, że kondycja finansowa oraz optymizm Polaków pozostają na dość dobrym poziomie.


Autor: ISB
Data: 23-03-2010, 20:14

Przyszłość powinna być jeszcze lepsza, ponieważ do niskiej bazy statystycznej i stale, choć wolno rosnących wynagrodzeń dołączają kolejne pozytywne impulsy - poprawiająca się sytuacja na rynku pracy i spadająca inflacja.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym o 3,6 proc. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są jednak dość znaczne i wahają się od -0,7 proc. do +5,5 proc. przy średniej na poziomie 3,56 proc.

Luty był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale - podobnie jak w trzech poprzednich miesiącach - należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która miała znaczny wkład w przewidywanym wzroście tego wskaźnika. Jest to efektem silnego uderzenia globalnego kryzysu w w końcu 2008 i na początku 2009 r., które spowodowało duże obawy Polaków przed utratą pracy i obniżeniem komfortu życia. Należy pamiętać, że rok temu, w lutym 2009 r., sprzedaż detaliczna wzrosła tylko o 0,6 proc. Co prawda, początek 2010 r. zaskoczył konsumentów ostrą i śnieżną zimą, ale ten efekt był znacznie mocniej odczuwalny w styczniu i na początku lutego. Jednak już w II połowie tego miesiąca nastąpiła poprawa pogody, co skłaniało do zakupów. Naturalną konsekwencją odwilży był także powrót samochodów na ulice, czyli zwiększenie sprzedaży paliw.

Trzeba jednak zauważyć, że luty 2010 r. charakteryzował się nie tylko bardzo specyficzną sytuacją pogodową, ale był także dość obfity w inne, niestety negatywne czynniki jednorazowe lub sezonowe. Przede wszystkim w tym roku sezonowe wyprzedaże zaczęły się wcześniej niż zwykle, a ich szczyt przypadał na okres Świąt Bożego Narodzenia, dlatego ich pozytywny wpływ na sprzedaż zakończył się już w styczniu. A ponieważ w sklepach już pojawiły się kolekcje wiosenne, to - ze względu na pogodę - nie było i chyba nadal nie ma jeszcze nimi zainteresowania. Natomiast w przypadku dóbr droższych tradycyjnie gros wydatków zostało zaplanowano na święta, a obecnie czeka nas zastój, przynajmniej do początku kwietnia, czyli kolejnych świąt.

więcej informacji:

sprzedaż RSS ALERT    /    sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • ex post 2010-03-24 19:39:22
    no i się przeliczyli analitycy... wzrost był minimalny i wyniósł tylko 0,1%... no i cały pozytywny wydźwięk artykułu diabli wzięli... ;)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.231.14
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!