Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,7 proc.

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 4,7% r/r w styczniu wobec 7,2% r/r odnotowanych w grudniu) jest znów dobrą wiadomością, która powinna utrwalić optymistyczne spojrzenie na przyszłość.

Nie oznacza to jednak, że można ogłosić definitywny koniec trudnych czasów dla producentów i sprzedawców - należy stale pamiętać o trudnej sytuacji na rynku pracy, wolno rosnących wynagrodzeniach oraz efekcie niskiej bazy statystycznej, która będzie w najbliższych miesiącach mocno wspierać kolejne odczyty tego wskaźnika.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w styczniu o 4,7%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są dość znaczne i wahają się od 1,9% do 7,0% przy średniej na poziomie 4,73%.

Styczeń był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale - podobnie jak w listopadzie i grudniu - należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która miała znaczny wkład w przewidywanym wzroście tego wskaźnika. Jest to efektem pierwszego, ale silnego uderzenia globalnego kryzysu w 2008 r., które spowodowało duże obawy Polaków przed utratą pracy i obniżeniem komfortu życia. Na to nałożyło się silne zacieśnianie warunków udzielania kredytów, co mocno odbiło się konsumpcji. Ten efekt zminimalizowało rok temu przesunięcie części wypłat oraz premii i nagród na styczeń 2010 r. z powodu obniżenia podatku PIT, ale w bieżącym wszystko wróciło do normy i tym bardziej zawyży bazę statystyczną i na pewno wpłynie na obniżenie dynamiki sprzedaży w tym roku.

W styczniu 2010 r. równie istotną rolę jak statystyka odegrały wydarzenia jednorazowe, czyli skutki wyjątkowo długiej i mroźnej zimy. Nadspodziewanie zła pogoda w styczniu na pewno zniechęciła wielu potencjalnych klientów do wychodzenia z domów, mogła też spowodować mniejsza chęć do korzystaniu z samochodów, co wpłynęło na mniejsze zużycie paliw. Jednak ten efekt mógł zostać zneutralizowany większym popytem na energię, gaz czy inne rodzaje paliw służące do ogrzewania mieszkań, więc trudno oszacować ostateczny wpływ zimy w tym segmencie. Takich wątpliwości nie można natomiast mieć w przypadku segmentów odzieży i obuwia oraz dóbr luksusowych np. RTV, AGD czy samochodów. Wynika to z faktu, że sezonowe wyprzedaże zaczęły się w tym sezonie wcześniej niż zwykle, a ich szczyt przypadał na okres Świąt Bożego Narodzenia. Po drugie zaś, choć w sklepach już pojawiły się kolekcje wiosenne, to - ze względu na pogodę - nie ma jeszcze nimi zainteresowania. Natomiast w przypadku dóbr droższ! ych tradycyjne gros wydatków zostało zaplanowano na Święta, a obecnie czeka nas zastój.

więcej informacji:

sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.223.227
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!