Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,8% r/r w listopadzie

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 4,8% r/r w listopadzie wobec 2,1% r/r odnotowanych w październiku) jest znów wiadomością, która powinna utrwalić optymizm i wiarę w przyszłość. Nie oznacza to jednak, że można ogłosić definitywny koniec trudnych czasów dla producentów i sprzedawców - należy bowiem nadal pamiętać o trudnej sytuacji na rynku pracy, stabilizacji na niskim poziomie dynamiki wynagrodzeń oraz mocno pomagającym sprzedaży efekcie niskiej bazy statystycznej - informuje ISB.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w listopadzie o 4,8%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są dość znaczne i wahają się od 2,3% do 5,9% przy średniej na poziomie 4,78%.

Listopad był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale tym razem należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która odegrała sporą rolę w blisko 5-proc. dynamice tego wskaźnika. Chodzi o pierwsze uderzenie globalnego kryzysu w 2008 r., które spowodowało bardzo duże obawy Polaków oraz pierwsze symptomy zacieśniania warunków udzielania kredytów. Także sprzedaż samochodów - bardzo silny zwykle motor wzrostów - była rok temu stosunkowo słaba, więc jej odbudowa w listopadzie wyraźnie pociągnęła cały wskaźnik w górę.

Niemniej najważniejszym czynnikiem, który w najbliższych miesiącach pozostanie w centrum uwagi analityków będą nadal raporty z rynku towarów trwałego użytku i luksusowych. Nie są to bowiem artykuły pierwszej potrzeby i z nich najczęściej rezygnujemy w pierwszej kolejności, gdy szukamy oszczędności. Dotyczy to więc także sektora motoryzacyjnego, tym bardziej, że ostatnie dane instytutu Samar pokazują spadek produkcji w tym dziale gospodarki. Na szczęście obecnie wkraczamy w okres dużych promocji i wyprzedaży aut z rocznika 2009, więc spadek popytu nie powinien być mocno odczuwalny.

Wydaje się więc, że wraz z wygaśnięciem w październiku impulsu wywołanego przez dopłaty do złomowanych aut w Niemczech sytuacja powinna się ustabilizować na niskim, ale nadal dodatnim poziomie. Podobnie, a więc z lekkim optymizmem można oceniać sytuację z innymi dobrami trwałego użytku - szczególnie w sektorze RTV i AGD. Po pierwsze, okres świąteczno-noworoczny jest tradycyjnie najlepszym momentem do dokonywania zakupów z tego segmentu i często rezygnujemy z tego typu zakupów jesienią, przekładając je właśnie na koniec listopada czy grudzień. Po drugie zaś, w ostatnim czasie zdecydowanie z tonu spuściły banki i konsumenci mogą znacznie łatwiej niż jeszcze kilka miesięcy temu uzyskać kredyt i dokonać długo czasem odkładanych zakupów dóbr droższych. Jednak nie tylko wyprzedaże i wzrost akcji kredytowej pozwala mieć nadzieję na poprawę wskaźnika sprzedaży.

więcej informacji:

sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.252.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!