• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Sprzedaż detaliczna wzrosła w kwietniu o 1,3 proc.

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 1,3 proc. r/r w kwietniu wobec 8,7 proc. r/r odnotowanych w marcu) potwierdza, że kondycja finansowa oraz optymizm Polaków są na dobrym poziomie. Tym bardziej, że kwiecień był bardzo specyficznym miesiącem z powodu tragedii smoleńskiej i związanymi z tym wolnymi dniami w handlu oraz ogólną apatią zniechęcającą Polaków do zakupów.
  • Autor: ISB
  • Data: 25-05-2010, 15:47

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w kwietniu o 1,3 proc. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są jednak dość znaczne i wahają się od -3,9 proc. do +3,9 proc. przy średniej na poziomie 1,32 proc.

Kwiecień - po słabym lutym i zaskakująco dobrym marcu - był kolejnym miesiącem w 2010 r., gdy górę nad gospodarką wzięły czynniki jednorazowe i nieprzewidywalne. Tym razem po ostrej zimie w styczniu i lutym, przesunięciu Świąt Wielkanocnych na sam początek kwietnia (co spowodowało zwiększenie sprzedaży w marcu) czwarty miesiąc 2010 r. przebiegał pod znakiem żałoby narodowej po katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem 10 kwietnia.

Bezpośrednim efektem tej tragedii były dwa wolne dni w handlu, a co gorsza, były to dni najlepsze - niedziele. Po drugie zaś, w całym tygodniu żałoby narodowej - między katastrofą a pogrzebem pary prezydenckiej - Polacy byli bardzo zaabsorbowani tymi wydarzeniami i odkładali robienie większych zakupów. W efekcie handlowcy zgodnie szacują swoje straty z tego powodu nawet na 10 proc. utraconego obrotu.

Widać to było szczególnie w segmencie motoryzacyjnym, który i tak tradycyjnie od kilku miesięcy wyraźnie ściąga dane o sprzedaży detalicznej w dół. Według danych Instytutu Samar, sprzedaż nowych samochodów w kwietniu spadła o ok. 14 proc., do dowodzi, że okres zadumy i refleksji nie sprzyjał podejmowaniu ważnych decyzji finansowych. Jednak zarysowane w ubiegłym miesiącu symptomy poprawy dają nadzieję, że - po jednorazowym zawirowaniu w kwietniu - trend spadkowy zaczyna wyraźnie hamować i spadki sprzedaży nie będą już tak drastyczne, jak w poprzednich okresach.

Można więc zaryzykować tezę, że spowolnienie spadków w motoryzacji, stabilizacja lub poprawa sprzedaży w pozostałych segmentach w połączeniu z poprawiającą się akcją kredytową oraz wyraźnie lepszą sytuacją na rynku pracy pozwalają oczekiwać, że w całym 2010 r. sprzedaż detaliczna pozostanie na solidnym, dodatnim poziomie. Tym bardziej, że spadająca inflacja powoduje wzrost płac realnych, więc powinna podtrzymywać rosnący optymizm Polaków. Także Rada Polityki Pieniężnej (RPP) nie spieszy się z podwyżkami stóp procentowych, a koszt pieniądza utrzymuje się na dość niskim poziomie i nie powinien zdusić odbudowującej coraz silniej się akcji kredytowej.

Główny Urząd Statystyczny (GUS) poda dane o kwietniowej sprzedaży detalicznej w środę, 26 maja, o godzinie 10:00.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!