• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Startuje serwis Nowoczesny Zakład Spożywczy

Zapraszamy do nowego serwisu Nowoczesny Zakład Spożywczy. Tematyka będzie oscylować wokół nowych technologii stosowanych w fabrykach spożywczych, automatyzacji, koncepcji Przemysłu 4.0 oraz ogólnej specyfiki organizacji produkcji i działalności zakładów spożywczych.
  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 17-05-2021, 13:33
Startuje serwis Nowoczesny Zakład Spożywczy
Startuje serwis Nowoczesny Zakład Spożywczy /fot. Unsplash

Partnerami serwisu są firmy IFS oraz Balluff.

Polskie przetwórstwo spożywcze, po latach intensywnego rozwoju i korzystaniu z funduszy unijnych, jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Roboty pakujące, ładujące, składające nie są niczym nadzwyczajnym w polskich firmach spożywczych. Mimo to, nadal jest sporo do zrobienia. Także świat nie stoi w miejscu i technologia rozwija się z zawrotnym tempie. Dość przypomnieć temat sztucznej inteligencji, która z tematów filmów s-f staje się rzeczywistością. Podobnie wygląda koncepcja Przemysłu 4.0 - prawie bezobsługowej fabryki. To wszystko zmienia warunki konkurencyjności i przewag konkurencyjnych. Stąd potrzeba serwisu, który zbiera i porządkuje informacje na temat postępu technicznego w branży spożywczej, praktycznych możliwości wykorzystania różnych technologii czy kierunku ich rozwoju.

Nowoczesny zakład spożywczy - jaki jest?

Jak wygląda Nowoczesny Zakład Spożywczy? Nie ma tutaj jednej dobrej odpowiedzi, gdyż przetwórstwo żywności składa się z wielu bardzo różniących się od siebie segmentów. Inaczej wygląda i działa nowoczesna mleczarnia, a inaczej nowoczesna fabryka makaronu czy konserw z warzywami. Tym jednak co je łączy jest wspomniana automatyzacja i digitalizacja. Bez nowoczesnych systemów ERP trudno dziś wyobrazić sobie właściwe planowanie produkcji, zbieranie i analizę danych pochodzących z zakładu jak i z rynku.

Jak mówi Andrzej Wąs, Presales Manager Europe East z firmy IFS, zarządzanie cyklem życia produktu jest kluczowe w przemyśle spożywczym. Funkcje prognozowania popytu analizujące popyt za pomocą metod statystycznych lub coraz częściej machine learning pozwalają na określenie czy produkt ma trend rosnący czy malejący, czy występuje sezonowość.

- Dzięki temu możemy dostosowywać plany produkcyjne i zakupowe do dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Stosowane są takie metody planowania jak DDMRP, dynamicznie obliczające poziom zapasu. Algorytmy zapewniają maksymalną dostępność w łańcuchu dostaw przy jednocześnie minimalizacji kosztu. Jest to kluczowe dla zapewnienia rentowności w tak konkurencyjnej gałęzi przemysłu. Coraz większe znaczenie ma też śledzenie wpływu na środowisko w całym cyklu życia produktu, uwzględniając transport, procesy produkcyjne i utylizację produktu - mówi Andrzej Wąs.

Digitalizacja zakładów spożywczych

Inwestorzy budując swoje nowe fabryki od razu dygitalizują je. Tak samo czynią z całym procesem w nich zachodzącym - od przyjęcia towaru czy surowca, przez proces produkcyjny, pakowanie i wysyłkę gotowego wyrobu. Przykładem takiego podejścia jest chociażby nowa inwestycja Stock Polska, która w Lublinie zamierza wybudować nową gorzelnię.

– Nowa gorzelnia to najnowocześniejsza tego typu inwestycja w Polsce. Po jej uruchomieniu, nasz zakład będzie mógł produkować w Lublinie 100 tys. litrów spirytusu dziennie i zwiększyć możliwości eksportowe wyrobów gotowych. W gorzelni pracę znajdzie 30 nowych pracowników. Koszt budowy szacujemy na około 120 milionów złotych – mówi Marek Sypek, prezes zarządu Stock Polska Sp. z o.o.

Pandemia hamulcem innowacyjności?

Mimo, iż większość dużych firm jest zgodna, że od cyfryzacji i maksymalnej automatyzacji nie ma odwrotu, to nie jest to pogląd tak powszechny, jakby sie wydawało. Jak wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego aż 43 proc. przedsiębiorstw w Polsce uważa konieczność szybkiej cyfryzacji za modę przejściową. Instytut przywołuje raport Banku Pekao opublikowany 28 stycznia br., o sytuacji mikro, małych i średnich firm w Polsce w ubiegłym roku. Jak czytamy, w 2020 r. innowacje produktowe wdrożyło 23,5 proc. mikrofirm (-4,1 pkt. proc. w porównaniu z 2019 r.), 28,2 proc. małych firm (-0,6 pkt. proc.) oraz 20 proc. średnich (-3,4 pkt. proc.). Z kolei innowacje procesowe wdrożyło 18,4 proc. mikrofirm (-1,0 pkt. proc. w porównaniu z 2019 r.), 26,5 proc. małych firm (+5,1 pkt. proc.) oraz 16,1 proc. średnich (-4,3 pkt. Proc.). - Spadek odsetka firm innowacyjnych z jednej strony może być normalnym zjawiskiem w czasie kryzysu, jednak z drugiej wskazuje na ograniczoną chęć dokonywania zmian i poszukiwania nowych rozwiązań" - ocenia PIE.

Plan Odbudowy wesprze innowacje?

Mimo pewnego sceptycyzmu co do samej idei cyfryzacji, wydaje się, że nic jej nie grozi. Zwłaszcza, że środki z Krajowego Planu Odbudowy będą w istotnej części przeznaczone na modernizację technologiczną i transformację cyfrową. Także europejski Plan Odbudowy po pandemii COVID-19 to największy w dziejach Unii Europejskiej pakiet inwestycji, który ma na celu digitalizację i transformację energetyczną europejskich gospodarek.

Portalspożywczy.pl chce zebrać informacje o wszelkich aspektach związanych z tematem Nowoczesny Zakład Spożywczy w jednym serwisie tematycznym. Zapraszamy do lektury i dyskusji. Jesteśmy otwarci na Państwa komentarze, wypowiedzi i opinie.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!