• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Surowe przepisy o bezpieczeństwie na morzu

Parlament Europejski ostatecznie przyjął w środę pakiet przepisów, które mają zwiększyć bezpieczeństwo transportu morskiego, wzmocnić prawa pasażerów i marynarzy, a także zapobiec katastrofom ekologicznym na morzu.
  • Autor: PAP
  • Data: 11-03-2009, 17:47

Przedstawiony przez Komisję Europejską w listopadzie 2005 r. trzeci pakiet morski (zwany Erika III) reguluje m.in. zobowiązania państwa bandery i zakres inspekcji w portach państw UE. Wprowadza rygorystyczne przepisy w zakresie przyjmowania zagrożonych statków w porcie schronienia - w każdym kraju decyzje będą podejmowane przez niezależny organ. Poszerza granice odpowiedzialności przewoźników pasażerskich na morzu i obowiązkowego ubezpieczenia pasażerów statków.

Nowe przepisy zwiększają prawa i ochronę pasażerów, wprowadzają obowiązek ubezpieczeń armatorów oraz określają kompetencje tzw. towarzystw klasyfikacyjnych, dokonujących inspekcji i przeglądów statków.

Od 2011 roku statki, które uznane zostaną za najbardziej niebezpieczne, będą wpisywane na czarną listę, a ich kontrole będą bardziej rygorystyczne. Ostatecznie będzie im nawet grozić zakaz zawijania do portów w UE. Surowe inspekcje mają też wyeliminować z europejskich flot najbardziej przestarzałe i niebezpieczne jednostki. Komisja Europejska opracuje bazę danych zawierającą profile ryzyka statków, by identyfikować jednostki, które powinny być poddane inspekcji.

Wreszcie pakiet reguluje szczegóły dochodzeń po wypadkach i katastrofach morskich.

Celem pakietu Erika III jest przede wszystkich uniknięcie środowiskowych i humanitarnych skutków takich katastrof, jak zatonięcie tankowca "Erika" u wybrzeży Francji w 1999 roku (od którego unijne przepisy wzięły nazwę) oraz tankowca "Prestige" w Hiszpanii w 2002 r.

Część krajów członkowskich (z Niemcami i Wielką Brytanią na czele) nie zgadzała się na szeroką legislację unijną w tym zakresie, chcąc zachować kompetencje na poziomie narodowym. Kontrowersje budziła m.in. szeroka odpowiedzialność cywilna armatorów za katastrofy ekologiczne. Ostatecznie pakiet został zaakceptowany z wieloma radykalnymi poprawkami eurodeputowanych.

Jednocześnie jednak w toku ponaddwuletnich prac legislacyjnych przepadły niektóre daleko idące propozycje Komisji Europejskiej: kraje członkowskie nie będą zobowiązane do podpisania wszystkich międzynarodowych konwencji morskich; ograniczono wysokość odszkodowań dla ofiar zanieczyszczenia w wyniku katastrof itd.

UE już wcześniej przyjęła dwa pakiety środków prawnych w zakresie bezpieczeństwa na morzu - zwane Erika I i Erika II. Wzmocniono wtedy między innymi kontrole statków w portach, wprowadzono zakaz transportowania ropy statkami jednokadłubowymi, a także utworzono Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA).

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!