Partnerzy portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Szwecja będzie etykietować przyjazne klimatowi produkty spożywcze

Kilogram płatków owsianych produkuje 0,8 kg CO2 - takie napisy zobaczymy już niedługo na produktach spożywczych w Szwecji, która jako pierwszy kraj w Europie wprowadzi specjalne oznaczenia o przyjazności dla klimatu.

  • Źródło wnp.pl

Autor: wnp.pl (Eliza Snowacka)
Data: 10-11-2009, 06:15

Szwecja jako pierwsza chce by w walkę z globalnym ociepleniem zaangażowali się także konsumenci. Dlatego kupując w tym kraju produkty spożywcze obok tabeli z wartościami odżywczymi i liczbą kalorii umieszczone zostaną również informacje dotyczące ochrony klimatu. To krok w zupełnie nowym kierunku, ponieważ główny trend w ekologii skupiał się jak dotąd na oszczędnych samochodach, czy żarówkach energooszczędnych.

To, że również produkty spożywcze mogą być przyjazne dla klimatu jest nowością. Tymczasem ich wpływ jest znaczący. Według ekspertów 20-30 proc. szkód, jakie codziennie wyrządzamy środowisku naturalnemu bierze się z tego, co jemy i pijemy. Chodzi tu o kolejne etapy produkcji zanim gotowy posiłek trafi na stół konsumenta - od transportu do sprzedaży.

Za inicjatywą nowych oznakowań na żywności stoją szwedzcy rolnicy. Popiera ją jednak cała branża spożywcza. Koncern Lantmännen, jedna z największych firm w północnej Europie w branży spożywczej, energetycznej i rolniczej już rozpoczął produkcję etykiet. Od 2010 r. największy szwedzki certyfikator chce wprowadzić specjalną pieczęć dla tych produktów, które będą najbardziej przyjazne klimatowi.

Rząd w Sztokholmie dał przykład jak można zaangażować sie w działania proekologiczne i czeka teraz na reakcję innych państw. W Brukseli już trwają narady ekspertów, czy nie wprowadzić etykiet w państwach UE. Komisja Europejska do 2011 r. ma zbadać czy znakowanie produktów spożywczych przynosi wymierne efekty dla środowiska naturalnego.

Producenci, którzy chcą być ekologiczni muszą pomyśleć o każdym etapie produkcji, od korzystania z ekologicznej energii np. biomasy, poprzez unikanie taniej, ale wyniszczającej w produkcji środowisko naturalne soi. Konsumenci, którzy chcą wybrać produkty, przy których produkcji wyemitowano najmniej CO2 powinni wybierać: marchew, kartofle, kurczaki i owoce leśne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

opakowania RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.21.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!