To był dobry rok dla polskiej branży kontenerowej. 2013 będzie jeszcze lepszy
- Autor: portalspozywczy.pl / pr
- Data: 21-01-2013, 11:27

Jak dodaje, duże inwestycje w rozwój infrastruktury, jakie chcą poczynić zarządy portów, napawają optymizmem. Także rząd widzi przyszłość w kontenerach, o czym świadczy powołanie Rady ds. Transportu Intermodalnego. Na rozwoju rynku kontenerowego bez wątpienia zyskują też firmy z zaplecza, takie jak Balticon SA. W ubiegłym roku spółka osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe i dokonała wysokich nakładów inwestycyjnych. Wszystko to wskazuje, że rok 2013 będzie kolejnym dobrym rokiem dla polskiego rynku kontenerowego.
- Dynamika rozwoju polskich terminali kontenerowych od 2 lat należy do najwyższych w Europie. W ubiegłym roku - podobnie jak w roku 2011 - największy wolumen przeładunku kontenerów odnotowano w Gdańsku. W 2012 roku przeładowano tam 929 tys. TEU, czyli o 26% więcej niż w roku 2011[1]. Najnowocześniejszy w Polsce, gdański terminal DCT, uruchomił w tym roku nowe przestrzenie składowe, dzięki czemu zwiększył swoją obecną przepustowość do 1,25 mln TEU. Docelowo - dzięki inwestycjom w drugi terminal - ma ona osiągnąć aż 5 mln TEU. Liczymy, że zachęci to kolejnych światowych armatorów do wpływania do Gdańska i włączania polskich portów na stałe w swoje pętle transportowe (tzw. loops) - komentuje Tomasz Szmid.
Rok 2012 był także udany dla gdyńskiego Baltic Container Terminal, gdzie liczba przetransportowanych kontenerowo towarów wyniosła 409 tys. TEU[2], co oznacza wzrost o 13 proc. w stosunku do wyników osiągniętych w całym roku 2011. W roku 2013 i kolejnych może być on jeszcze wyższy. W ramach współfinansowanego z UE projektu zarząd BCT planuje bowiem zakup nowych suwnic, zwiększenie ilości stanowisk dla kontenerów chłodniczych, a także modernizację placów i dróg na terenie terminalu. Przeznaczy na to rekordową kwotę ponad 153 mln zł.
Jak tłumaczy prezes Balticon SA, wolumen przeładunków kontenerów w roku 2012 nie zmienił się jedynie na korzyść portów Szczecin-Świnoujście. - Po 11 zakończonych miesiącach 2012 roku odnotowano tam porównywalny do analogicznego okresu roku 2011 przeładunek w wysokości 48 tys. TEU[3]. W przypadku dwóch najbardziej wysuniętych na Zachód bałtyckich portów w Polsce, jest on uwarunkowany głębokością toru wodnego. Jak zapowiadają władze portu, tor zostanie w najbliższych miesiącach pogłębiony, co pozwoli na przyjmowanie większych jednostek, a tym samym zwiększenie przeładunków w latach 2013/2014. Mamy nadzieję, że porty uzyskają wszelkie pozwolenia i wsparcie unijne, gdyż pogłębienie szczecińskiego toru może znacznie przyczynić się do ogólnego rozwoju ruchu kontenerowego w Polsce - dodaje.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - 17 września
-
1,5 tys. rosyjskich kontenerów utknęło w belgijskich portach
-
Projekt powrotu do polskiej bandery musi zostać odsunięty
-
Przeładunki w polskich portach wzrosły o 9 proc. do 113 mln ton
-
Kanał Sueski: Prace nad poszerzeniem zakończą się w 2023 r.
-
Współcześni piraci: Kim są i gdzie działają?
-
mleczna środa
Ceny produktów mlecznych muszą zdrożeć
-
Hillebrand chwali się nowym rozwiązaniem
-
Pierwszy elektryczny i autonomiczny statek handlowy
-
EEC: Nowe kierunki rozwoju polskich portów
- Transport zboża z Ukrainy. Trudne "wąskie gardła"
- Firmy spożywcze i handlowe w I półroczu: przejęcia, inflacja, wojna
komentarze (0)