• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Towary przecenione podlegają reklamacji

Kupując przeceniony produkt, mamy te same prawa, co przed obniżką - przypomniała rzeczniczka prasowa UOKiK Magdalena Cieloch. Sytuacja może być jednak inna, gdy towar przeceniono ze względu na wadę, o której kupujący był informowany - podkreślają eksperci.
  • Autor: PAP
  • Data: 24-07-2011, 14:29

Jak wyjaśniła rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w sytuacji, gdy w kupionej na wyprzedaży koszuli brakuje guzików, towar można zareklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od zakupu, ale nie później niż w terminie dwóch miesięcy od wykrycia wady. "Oczywiście, konieczny będzie dowód zakupu - czyli paragon" - przypomniała.

Jej zdaniem, zawsze warto także sprawdzić cenę produktu oferowanego razem z tzw. gratisem. "Zdarza się, że kupując w komplecie szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno" - powiedziała Cieloch.

Rzeczniczka UOKiK przypomniała także, że mamy prawo kupić towar po cenie, która umieszczona jest na półce. W sytuacji, gdy zauważymy różnicę, można żądać zwrotu różnicy.

Sprzedawca nie ma natomiast obowiązku przyjąć produktu, który nie jest wadliwy. Sklep może np. zastrzec warunki zamiany, np. jeśli dostarczymy go wraz z pudełkiem, albo wymaga kompletu metek.

Cieloch zwróciła uwagę, że konsument chętnie wkłada produkty do koszyka, gdy ich cena jest atrakcyjna, np. z końcówką 99 groszy. "Podczas wyprzedaży warto (....) krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach - nie wszystkie są dla nas okazją" - ostrzegła.

"Zawsze, gdy spotykamy się ze +szczególną okazją+ bądź +wyjątkową ofertą+ nasza czujność powinna być większa, nie tylko w okresie wyprzedaży" - potwierdziła prezes Stowarzyszenie Konsumentów Polskich Grażyna Rokicka.

Jak dodała, niektóre sklepy tylko pozornie obniżają ceny. Zdarza się także, że między towarami wyprzedawanymi może znaleźć się produkt z niezmienioną ceną, warto więc czytać dokładnie etykiety i dopytywać sprzedawcę.

Według prezes, nie należy kupować towarów zbędnych, tak na wszelki wypadek - nawet, jeśli kosztują mało, bo to mogą być wyrzucone pieniądze. Ponadto nie powinno się pod pretekstem wyprzedaży kupować towarów wadliwych, przeterminowanych. Jak podkreśliła, warto jest zachować paragon.

Przypomniała, że należy zawsze sprawdzić przed zakupem, z jakiego powodu cena została obniżona, bo przecena ze względu na wadę wiąże się z brakiem możliwości reklamowania produktu.

Potwierdziła to powiatowy rzecznik konsumentów w Piasecznie Sylwia Wałachowska. "Gdy towar jest przeceniony ze względu na wadę i konsument jest o niej poinformowany, możliwości reklamacji są ograniczone do innych wad, stwierdzonych po zakupie" - powiedziała.

Zdaniem Wałachowskiej, kupujący są coraz bardziej świadomi swoich praw w kwestiach reklamacji. Jak oceniła, dużą rolę odgrywa w tym internet. "Bardzo często konsumenci mówią, że przeczytali o jakiejś sytuacji na forach lub portalu" - podkreśliła. Jak dodała, nadal zdarzają się jednak przypadki błędnej oceny sytuacji przez kupujących.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!