• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Transformacja energetyczna kluczowa dla firm spożywczych

Transformacja energetyczna ma dla producentów i przetwórców żywności znaczenie kluczowe zarówno pod względem ekonomicznym jak i wizerunkowym - mówi serwisowi GOZ Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.
  • Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
  • Data: 04-05-2021, 11:32
Transformacja energetyczna kluczowa dla firm spożywczych Gospodarka Obiegu Zamkniętego
Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności, fot. PTWP
  • Albo w Polsce dojdzie do szybkich zmian i dekarbonizacji energetyki, albo eksport naszej żywności, który stanowi 30% całej produkcji, może zostać zagrożony.
  • Cele związane z redukcją śladu węglowego są wpisane w odpowiedzialność społeczną każdej dużej firmy spożywczej.
  • Dobrym przykładem są inwestycje w tworzenie zielonej energii poprzez ponoszenie inwestycji w biogazownie.

Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności w rozmowie z serwisem GOZ podkreśla, że przemysł spożywczy należy do trzeciego pod względem energochłonności sektora światowej gospodarki.

- Wynika to nie tylko z dużej energochłonności procesu produkcji, ale również z konieczności zapewnienia jakości i bezpieczeństwa żywności w procesie magazynowania i transportu. Wzrastające koszty energii mają swoje realne odzwierciedlenie w cenie produktu, a co za tym idzie, wpływają na konkurencyjności zarówno na rynku krajowym i zagranicznym - mówi.

- Producenci w krajach znacząco bardziej zaawansowanych w transformacji energetycznej, z dużo większym udziałem energii pochodzących z OZE, będą zyskiwać coraz większą przewagę na rynku UE. Oznacza to, że albo w Polsce dojdzie do szybkich zmian i dekarbonizacji energetyki, albo eksport naszej żywności, który stanowi 30% całej produkcji może zostać zagrożony - zaznacza.

Zdaniem eksperta, konsumenci w Polsce i na świecie są coraz bardziej świadomi wpływu zużycia energii na środowisko i zmiany klimatyczne.

- Cele związane z redukcją śladu węglowego są wpisane w odpowiedzialność społeczną każdej dużej firmy spożywczej. W UE trwają dyskusje nad specjalnym znakowaniem produktów pozwalającym konsumentom na szybką identyfikację wpływu danego produktu na emisję CO2. Jeżeli znakowanie miałoby przypominać znakowanie takie jak na urządzeniach AGD, to przy obecnej strukturze wytwarzania energii w Polsce nasze produkty lokowałyby by się gdzieś między oznaczeniem D lub nawet niżej. Oznacza to, że z jednej  strony wszyscy producenci muszą inwestować zarówno w redukcję zużycia energii jak i w tworzenie źródeł energii odnawialnej, z drugiej strony musi dojść do zmiany strukturalnej w produkcji energii na poziomie całego kraju - tłumaczy Gantner.

Zauważa, że zielona transformacja to proces, który będzie trwał przynajmniej przez najbliższe dwie dekady.

- W branży spożywczej tkwi pod tym względem olbrzymi potencjał, jednak do jego wykorzystania potrzebne są duże nakłady inwestycyjne. Dobrym przykładem są inwestycje  w tworzenie zielonej energii poprzez ponoszenie inwestycji w biogazownie. Wraz z rozwojem sektora produkcji biogazu rolniczego, rośnie znaczenie energetycznego wykorzystania produktów ubocznych z rolnictwa i pozostałości z przetwórstwa rolno-spożywczego - mówi. 

- W Krajowym Planie na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 potencjał energetyczny sektora rolno-spożywczego w zakresie produkcji biogazu rolniczego został oszacowany na ponad 7,8 mld m3 rocznie. Jeżeli do tego dodamy ilość energii, jaką przedsiębiorstwa mogą uzyskać poprzez wykorzystanie energii słonecznej i wiatrowej, to cel jakim jest większa niezależność i elastyczność energetyczna, wydaje się realny do osiągnięcia - dodaje.

- Oczywiście warto pamiętać o dodatkowych działaniach, jakim jest chociażby poprawa efektywności energetycznej przedsiębiorstwa. Tylko holistyczne podejście do pozyskiwania i wykorzystania energii może przynieść wymierne korzyści finansowe dla firmy, środowiska naturalnego i konsumentów. Niskoemisyjne lub nawet zeroemisyjne zakłady to cel, który jest do osiągnięcia przez branżę spożywczą  w Polsce, jednak wymaga to zarówno nakładów jak i czasu. Stąd wszelkie działania mające na celu optymalizację kosztów energii należy uznać za wysoce pożądane - podkreśla Andrzej Gantner.

Jego zdaniem zobowiązania dotyczące redukcji emisji CO2 , a co za tym idzie zwiększanie efektywności energetycznej i korzystanie z OZE nie są już tylko elementem społecznej odpowiedzialności biznesu, ale ważnym kierunkiem rozwoju przedsiębiorstw i warunkiem utrzymania konkurencyjności na rynku.

- Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na to, w jaki sposób firma oddziałuje na środowisko. Czy korzysta np. z energii odnawialnej, jaki ślad węglowy powoduje wytwarzanie danego produktu. Firmy, które inwestują w dekarbonizację i zwiększanie efektywności energetycznej, coraz częściej wykorzystują to w budowaniu swojego wizerunku i wizerunku swoich produktów - tłumaczy.

- Żeby wspomóc branżę żywnościową w tym procesie, potrzebne jest zapewnienie dostępu do OZE na znacząco większą skale niż obecnie. Cała polityka państwa powinna być, tak jak to jest w innych krajach, nakierowana na przebudowę systemu energetycznego - dodaje.

Zauważa, że wsparciem dla firm żywnościowych w osiąganiu celów środowiskowych mogą być między innymi takie programy jak Demand Side Response, które pozwalają zmniejszać koszty w firmie, podnosić efektywność energetyczną przedsiębiorstw oraz stabilność systemu elektroenergetycznego.

- Zwiększenie stopnia uniezależnienia się przedsiębiorstw od dostaw tradycyjnej energii i tym samym korzystania z programów DSR jest bez wątpienia działaniem korzystnym dla firmy. Jednak potrzeba znacząco większej promocji tego typu rozwiązań, a przede wszystkim premiowania firm, które poprzez poniesione nakłady znacząco zwiększyły udział OZE przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności energetycznej. Potrzebujemy rozwiązań systemowych począwszy od preferencyjnych warunków finansowania, a skończywszy na realnych korzyściach finansowych przy korzystaniu z programów DRS. Ważne jest, aby wspierać w ten sposób zarówno duże jak i średnie oraz małe zakłady przetwórcze - podsumowuje Andrzej Gantner.

***

26 kwietnia w portalspozywczy.pl ruszył serwis „Gospodarka Obiegu Zamkniętego”. Od lat poruszamy sprawy związane z zieloną gospodarką i widzimy, że cieszą się one coraz większym zainteresowaniem. Dlatego postanowiliśmy stworzyć odrębne miejsce, w którym publikujemy artykuły dotyczące różnorodnych obszarów GOZ, takich jak m.in. Europejski Zielony Ład, strategia "Od pola do stołu", ograniczenie śladu węglowego, zielone łańcuchy dostaw, recykling, redukcja plastiku, niemarnowanie żywności, rolnictwo ekologiczne, efektywność energetyczna, system depozytowy, Single Use Plastics, ROP, OZE, panele fotowoltaiczne, zero waste i less waste. 

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!