• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Uczestnicy V FRSiH: Producenci muszą się konsolidować w grupy by móc eksportować na dalekie rynki

Odległe rynki eksportowe stają się coraz bardziej atrakcyjne dla polskich producentów żywności, jednak na takich rynkach mogliby oni zaistnieć tylko po skonsolidowaniu się w duże grupy producenckie - oceniali uczestnicy panelu "Eksport i inwestycje zagraniczne polskich firm spożywczych", który odbył się w ramach V Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 15-10-2012, 17:14
Uczestnicy V FRSiH: Producenci muszą się konsolidować w grupy by móc eksportować na dalekie rynki

- Nasze możliwości eksportowe są jeszcze daleko niewykorzystane. To co nam jest potrzebne w najbliższych latach, to promocja i kwestia samoorganizowania się rolników i przetwórców. Na dalekie rynki azjatyckie małe firmy przetwórcze nie mają możliwości wejścia - są to rynki, które potrzebują dużej ilości, jednorodnej żywności - mówił Marek Sawicki, wiceprzewodniczący sejmowej komisji rolnictwa i minister rolnictwa w latach 2007-2012.

Podobnego zdania była Bożena Czaja, członek zarządu ds. współpracy regionalnej Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

- Coraz bardziej atrakcyjne dla naszych producentów są rynki azjatyckie. Jednak tam większą siłę przetargową miałyby firmy, które występowałyby w konsorcjach - mówiła Bożena Czaja.

Jej zdaniem, wiele małych firm nie do końca zdaje sobie sprawę ze swoich możliwości eksportowych. Funkcjonuje wśród nich przeświadczenie, że można wysyłać swoje towary do Rosji lub Europy, mają natomiast wątpliwości co do dalszych rynków. - Brak świadomości, że w dobie globalizacji można bardzo dużo. Jednak w przypadku małych firm niezbędna jest konsolidacja - dodała.

Roman Jagieliński, przewodniczący rady nadzorczej Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw oraz minister rolnictwa w latach 1995-1997 przypomniał, że jego grupa producencka została powołana właśnie po to, by sadownicy mogli przystąpić do większego eksportu.
- Zbudowaliśmy duża konkurencję dla dużych podmiotów za granicą. Niestety, Komisja Europejska obcięła nam możliwości finansowania zewnętrznego. Teraz zastanawiamy się, czy nasza grupa za rok będzie jeszcze konkurencyjna - mówił Jagieliński.

- Jeśli moja grupa będzie w stanie dostarczyć 50 tys. ton do detalu, to czy będzie jeszcze wystarczającym podmiotem na rynku? Bo będziemy musieli wyprodukować 60-70 tys. ton. Tymczasem niektóre firmy zagraniczne dysponują podażą na poziomie 400 tys. ton. Okazuje się, że nasza skala już jest za mała - dodał.

Zdaniem Krzysztofa Koszeli, dyrektora ds. eksportu i rozwoju rynków zagranicznych w spółce Colian SA, w niektórych krajach jest już zbyt późno na inwestycje pośrednie - czyli na przykład na eksport i budowanie świadomości marki. - Koncernom międzynarodowym się udaje, bo mają doświadczenie, my dopiero się tego uczymy. Polska przedsiębiorczość rozwija się krótko - zauważył Koszela.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!