• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

UOKiK na EEC: prawo antymonopolowe nie jest dostosowane do Big Tech

Prawo antymonopolowe nie jest dostosowane do regulowania działalności wielkich firm technologicznych - ocenił prezes UOKiK Tomasz Chróstny podczas wtorkowego wystąpienia na Europejskim Kongresie Ekonomicznym.
  • Autor: PAP
  • Data: 21-09-2021, 17:54
UOKiK na EEC: prawo antymonopolowe nie jest dostosowane do Big Tech
Prawo antymonopolowe nie jest dostosowane do regulowania działalności wielkich firm technologicznych - ocenił prezes UOKiK Tomasz Chróstny / fot. PTWP

"Jeżeli spojrzymy na te klasyczne Big Techi i zobaczymy prawo antymonopolowe, to widzimy, że ono jest kompletnie niedostosowane do działalności dużych firm technologicznych, i to bez względu na to, skąd one pochodzą" - powiedział szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

Jak wyjaśnił, chodzi o to, że prawo to ma na celu eliminowanie łamania postanowień zawartych w "papierowych umowach" pomiędzy stronami, tymczasem dzisiejsze praktyki związane są raczej ze stosowaniem algorytmów.

Prezes UOKiK: Dla wielu konsumentów działalność dużych firm technologicznych to jest ogromna wartość dodana

Zauważył, że zmieniło się także postrzeganie monopolistów przez samych konsumentów. O ile dawniej wskutek praktyk monopolistów płacili oni wyższe ceny, to obecnie widzą, iż wiele serwisów udostępnianych jest przez monopolistów "bezpłatnie".

"Dla wielu konsumentów działalność dużych firm technologicznych to jest ogromna wartość dodana. Konsument może sobie zadać pytanie: dlaczego ktoś chce regulować działalność dużej firmy, która zapewnia mi fantastyczną darmową pocztę, darmową nawigację, za darmo posłuchać muzyki albo oglądać filmy, skontaktować się przez sieci społecznościowe z moimi najbliższymi. (...) Dzisiaj konsument ma poczucie, że nie płaci za tę działalność, że ona jest dostarczana bezpłatnie. Ona nie jest dostarczana za darmo, ktoś za to płaci" - zauważył. Wskazał, że płatnikiem tym jest najczęściej biznes, który "za współpracę z tego typu podmiotami musi płacić bardzo duże pieniądze". Jak dodał, sami konsumenci również płacą za te usługi swoimi danymi osobowymi, często nie będąc nawet tego świadomi.

Ocenił, że urzędy antymonopolowe potrzebują nowych narzędzi, które pozwolą ocenić tego praktyki firm technologicznych dążących do ograniczenia konkurencji i zbiorowe interesy konsumentów. Zauważył, że przemiany technologiczne i gospodarcze z ostatnich dwóch dekad nie zostały wystarczająco uwzględnione w zmianach w prawie europejskim.

Podkreślił również kluczową rolę sygnalistów w eliminowaniu praktyk monopolistycznych w świecie cyfrowym. 

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!