Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

UOKiK sprawdza wszystkie sygnały o wykorzystywaniu trudnej sytuacji uchodźców z Ukrainy

Sprawdzane są wszystkie sygnały dotyczące wykorzystywania trudnej sytuacji uchodźców z Ukrainy - powiedziała PAP rzecznik prasowy UOKiK Małgorzata Cieloch. Sprawdzamy je pod kątem praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, np. wprowadzania w błąd.
  • Autor: PAP
  • Data: 13-03-2022, 11:57
UOKiK sprawdza wszystkie sygnały o wykorzystywaniu trudnej sytuacji uchodźców z Ukrainy
UOKiK przyjrzy się wykorzystywaniu trudnej sytuacji Ukraińców/ fot. PAP

Na początku marca biuro Rzecznika Praw Obywatelskich informowało, że do RPO docierały skargi, że niektóre kantory wymiany walut i banki wstrzymują skup hrywny. "Niektóre podmioty oferują bardzo niekorzystny kurs wymiany, co może być postrzegane jako swego rodzaju lichwa" - podało wówczas biuro RPO, dodając że rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się w tej spawie do premiera i prezesa NBP.

Jak powiedziała Cieloch, analizowane są wszystkie sygnały dotyczące wykorzystywania trudnej sytuacji uchodźców z Ukrainy. "Sprawdzamy je pod kątem praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, np. wprowadzania w błąd. Uzyskane informacje będą również przekazywane innym instytucjom, a jeżeli okaże się, że doszło do przypadków oszustwa, poinformowane zostaną organy ścigania" - dodała.

Wskazała, że do urzędu docierają sygnały o zawyżonych cenach paliwa, był też jeden dotyczący cen hostelu na Podkarpaciu. "Sprawdzamy też pożyczki udzielane przez przedsiębiorcę Miloan Polska, którego reklama (umieszczonej m.in. na Dworcu Zachodnim w Warszawie) wskazywała na bardzo wysokie koszty pożyczki" - podała.

Jak dodała, prezes UOKiK zażądał od przedsiębiorcy wyjaśnień w tej sprawie, oraz zwrócił się również do spółki AMS, która udostępnia powierzchnię reklamową na różnych nośnikach, z prośbą o weryfikację treści reklam, w szczególności pod kątem możliwego wpływu na dezinformowanie uchodźców.

Cieloch przypomniała, że do UOKiK dotarła skarga konsumenta na podwójne przewalutowanie wpłaty na pomoc ukraińskim ofiarom rosyjskiej agresji wojskowej. Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające i wystąpił do pośredników płatności: spółki Pay Pal oraz właściciela serwisu Facebook - spółki Meta. "Sprawdzimy, czy konsumenci byli i są wystarczająco informowani o zasadach dokonywania płatności i przewalutowania" - wyjaśniła rzecznik.

Podkreśliła, że w tym zakresie potrzebne jest bardzo odpowiedzialne zachowanie wszystkich uczestników rynku. "W obecnej sytuacji przede wszystkim apelujemy o etyczną postawę przedsiębiorców. Z naszym apelem o etyczne zachowanie wracamy się w szczególności do tych, których produkty lub usługi w związku z trwającą agresją na Ukrainę mogą okazać się bardzo istotne dla konsumentów" - zaznaczyła.

Inwazja rosyjska na Ukrainę rozpoczęła się 24 lutego. Od tego czasu do Polski przybyło ponad 1,5 mln uchodźców uciekających przed wojną.

Gospodarka subskrypcji

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!