Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

UOKiK walczy z patologią

Działania UOKiK w 2014 r. koncentrowały się przede wszystkim na eliminowaniu zjawisk patologicznych występujących na rynku. W podsumowaniu roku 2014 należy wspomnieć o działaniach UOKiK dotyczących legislacji. Połączenie sił z innymi agendami państwa staje się coraz skuteczniejsze, co widać na przykładzie sprawnej implementacji do polskiego porządku prawnego ustawy o prawach konsumenta (systemowo wzmacniającej ich ochronę), jak również ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz prac nad jej nowelizacją w obszarze konkurencji.

W minionym roku UOKiK kontynuował także prace nad wdrażaniem założeń do ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Alternative Dispute Resolution, ADR) i uczestniczył w konsultacjach rozwiązań prawnych proponowanych m.in. przez Ministerstwo Zdrowia (MZ), Urząd Regulacji Energetyki czy Ministerstwo Finansów (MF). Trwały też prace nad projektem Polityki ochrony konkurencji i konsumentów, wskazującej na najistotniejsze kwestie warunkujące funkcjonowanie obu tych obszarów w polskiej gospodarce.

Badano również m.in. oferty przedsiębiorców z sektora finansowego: treści reklam wybranych produktów finansowych, zasady udzielania pożyczek pozabankowych czy konstrukcję ofert polis na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Kontrole w tym obszarze zakończono wydaniem czterech decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przez duże instytucje finansowe działające na terenie kraju. 
Dużo uwagi poświęcono również analizie zapisów umownych stosowanych przez deweloperów, operatorów turystycznych i telekomunikacyjnych, a także przedsiębiorców sprzedających towary przez Internet i poza lokalem przedsiębiorstwa.

UOKiK reagował na wykrywane naruszenia konkurencji i praw konsumentów, stawiając przede wszystkim na otwartość i dialog z przedsiębiorcami, ale też stosując adekwatne środki interwencji. 
Wiele rozstrzygnięć wsparto analizą ekonomiczną, dzięki której reakcje na naruszenia uwzględniały specyfikę danego rynku. Pod nadzorem Głównego Ekonomisty UOKiK prowadzono analizy na potrzeby spraw z zakresu ochrony konkurencji (rynek usług telekomunikacyjnych, 
węgla czy podręczników do edukacji wczesnoszkolnej), kontroli koncentracji i szacowania potencjalnych zagrożeń dla konsumentów (np. analiza kosztów i korzyści wynikających z proponowanych zmian do ustawy deweloperskiej, badanie wpływu produktów firm finansowych na konsumentów i rynek oraz kontrolowanie, czy instytucje te prawidłowo wyliczają w swoich ofertach wskaźnik RRSO – rzeczywistą roczną stopę oprocentowania). 

W 2014 r. włączano kolejnych interesariuszy do „sieci na rzecz konkurencji i konsumentów”, korzystając z dotychczasowych kontaktów. W jej ramach UOKiK współpracował z regulatorami sektorowymi, takimi jak Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) czy Urząd Regulacji Energetyki (URE), organami wymiaru sprawiedliwości i ścigania, a także organizacjami pozarządowymi. Efekty tych działań widać na przykładzie rozpoczętej współpracy z Prokuraturą, Policją i Centralnym Biurem Antykorupcyjnym (CBA) w obszarze wykrywania zmów  przetargowych. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

UOKiK RSS ALERT    /    ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów RSS ALERT    /    konkurencja RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.242.55
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!