Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

UOKiK wszczął pięć postępowań przeciwko bankom

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął pięć postępowań przeciwko bankom w związku z praktykami informowania klientów o zmianach w umowach tylko w ramach systemu bankowości internetowej oraz w związku ze zmianami warunków umowy bez podstawy prawnej - informuje urząd.


Autor: PAP
Data: 25-01-2016, 13:18

Jak podaje UOKiK w poniedziałkowej informacji, prezes urzędu monitoruje sektor usług finansowych również pod kątem wprowadzania zmian w umowach i regulaminach. "Niedawno wszczął pięć postępowań w związku z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów przez: Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski i Pekao" - głosi informacja.

Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły praktyki polegające na informowaniu konsumentów o zmianach w zawartych z nimi umowach za pomocą wewnętrznych serwisów bankowości internetowej. "Zdaniem UOKiK, informacje o proponowanych przez bank zmianach w umowie konsument powinny zostać przesłane za pomocą trwałego nośnika informacji. Przykładowo - powinien otrzymać list w formie tradycyjnej, albo informację zapisaną na nośniku USB czy płycie CD. Dane takie mogą być przesłane również mailem, pod warunkiem, że będą zawierać wszystkie wymagane informacje, a nie jedynie odesłania do zewnętrznych stron internetowych na których są one zamieszczone oraz konsument wyrazi zgodę na taką formę komunikacji" - głosi informacja UOKiK.

Prezes UOKiK zakwestionował też wprowadzenie przez wskazane powyżej banki zmian do warunków umów w trakcie ich wykonywania bez odpowiedniej podstawy prawnej zawartej w samej umowie lub w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.

"UOKiK nie kwestionuje prawa przedsiębiorców do zmian warunków umów, ale zawsze musi się to odbyć zgodnie z regułami jakie przewidują przepisy. Jeżeli więc przedsiębiorca w oparciu o swoją jednostronną decyzję chce dokonać zmian w wykonywanych umowach, to musi się to odbyć w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą tzw. klauzulę modyfikacyjną (czyli zbiór warunków określających co i kiedy może się zmienić)" - głosi komunikat urzędu.

Postępowania przeciwko Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, Pekao nie są jedynymi, w których Urząd sprawdza sposób wprowadzania zmian w umowach - dodaje UOKiK. "W listopadzie 2015 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Credit Agricole Bank Polska. Ponadto, w ramach postępowania wyjaśniającego sprawdzane są praktyki 6 innych instytucji finansowych. Nie jest również wykluczone rozszerzenia badania o kolejne podmioty" - zaznacza urząd w informacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów RSS ALERT    /    banki RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.24.125.162
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!