Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

VII FRSiH: Czy to już czas na globalne Made in Poland?

Polska dobrze wykorzystała w ostatnich latach swoje szanse na zwiększenie obecności produktów rolno-spożywczych na rynkach zagranicznych, ale jest sporo do zrobienia, by polskie produkty mogły stać się markami globalnymi - mówili uczestnicy panelu zatytułowanego Made in Poland podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu (FRSiH).

VII FRSiH: Czy to już czas na globalne Made in Poland?
Uczestnicy panelu Made in Poland na VII FRSiH fot. PTWP

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 16-10-2014, 21:06

Polska odniosła sukces, bo wzrost eksportu produktów rolno-spożywczych w ostatnich latach jest imponujący dzięki udanemu wykorzystaniu otoczenia makroekonomicznego.

- Konsumenci w UE mieli w ostatnich latach do czynienia z osłabieniem siły nabywczej, więc poszukiwali produktów tańszych, a przynajmniej cena zaczęła odgrywać dla nich ważniejszą rolę niż wcześniej i nasze polskie produkty na tym wygrywały - mówił podczas panelu Michał Koleśnikow, kierownik wydziału analiz Banku BGŻ.

- Tańsze było też finansowanie działalności, bo stopy procentowe były obniżane i teraz są rekordowe niskie, więc inwestycje były tańsze i łatwiej było zwiększać produkcję oraz eksport. Warunki były sprzyjające, ale te warunki trzeba było umieć dobrze wykorzystać i to nam się udało - dodał.

Odkąd Polska wstąpiła do Unii Europejskiej w 2004 roku polski eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł czterokrotnie do niemal 20 miliardów euro w 2013 roku.

Jednak Polska nie jest jeszcze graczem globalnym w tym sektorze. Tylko 13,2 proc. polskiego eksportu ogółem to eksport rolno-spożywczy. Spośród krajów UE osiem ma ten udział większy niż Polska np. Łotwa 21,3 proc., Dania 20 proc., Litwa prawie 20 proc., a Grecja, Hiszpania czy Holandia ponad 15 proc.

Polska kieruje też tylko 22 proc. eksportu żywności na rynki pozaunijne, podczas gdy średnia w UE to 26 proc., a zatem Polska nadal jeszcze jest nastawiona na eksport do krajów UE.

Jednak warto wyjść poza Unię Europejską i poszukać nowych rynków jak np. azjatyckich czy afrykańskich. Tam tkwi potencjał, bo rośnie tam liczba ludności, a co za tym idzie popyt na żywność.

Polska i jej sektor rolno-spożywczy ma więc wciąż szanse na dalszy rozwój eksportu.

- Podstawą polskiego eksportu jest silna pozycja branży na rynku krajowym i rynku unijnym. Dzięki temu mamy możliwości wychodzenia na rynki innych krajów. W najbliższych latach polski eksport rolno-spożywczy ma szanse rozwoju. Mamy nowoczesny przemysł rolno-spożywczy, który dzięki środkom z UE przeskoczył poziom technologiczny krajów Europy Zachodniej - mówił Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego.

- Sądzę, że aby odnieść sukces trzeba by mocno przedefiniować swój sposób myślenia i szukać przewag. Istotnym źródłem przyszłej przewagi polskich firm będzie dobre zrozumienie rynku, do którego będziemy eksportować - mówił z kolei Bartłomiej Sędłak, dyrektor sprzedaży Bahlsen Polska.

więcej informacji:

Michał Koleśnikow RSS ALERT    /    Lucjan Zwolak RSS ALERT    /    Bartłomiej Sędłak RSS ALERT    /    Czesław Grzesiak RSS ALERT    /    Andrzej Kowalski RSS ALERT    /    Bartosz Marcinkowski RSS ALERT    /    Bank BGŻ RSS ALERT    /    ARR RSS ALERT    /    Agencja Rynku Rolnego RSS ALERT    /    Bahlsen RSS ALERT    /    Tesco RSS ALERT    /    Tesco Polska RSS ALERT    /    IERiGŻ RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    polski eksport RSS ALERT    /    VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.149.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!