• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

W 2009 r. zdrożeje cukier, herbata, ryż. Stanieje mleko, drób, a ceny wieprzowiny, wołowiny i pieczywa powinny być stabilne

To będzie dobry rok jeśli chodzi o żywność. Mimo światowego kryzysu finansowego, ceny żywności w Polsce raczej nie będą rosły. Podrożeją niemal wyłącznie produkty, które musimy importować. Niestety, to co uda nam się zaoszczędzić na jedzeniu wydamy na inne codzienne, niezbędne opłaty - pisze Gazeta Wyborcza.
  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 06-01-2009, 22:10
W 2009 r. zdrożeje cukier, herbata, ryż. Stanieje mleko, drób, a ceny wieprzowiny, wołowiny i pieczywa powinny być stabilne

Cukier zdrożeje, choć nie tylko cukru nie importujemy, ale jesteśmy europejską potęgą w jego produkcji. Cukier zdrożeje niezależnie od kursu złotego. Jeśli obecny kurs złotego się utrzyma, to wkrótce za kilogram cukru zapłacimy o ok. 20 proc. więcej niż dziś. Jeśli złoty się wzmocni, to cukier też podrożeje, ale nieco mniej - np. 15 proc. Tak czy inaczej za cukier zapłacimy więcej, bo go po prostu brakuje. To problem całej Europy. W Polsce do zaspokojenia spożycia krajowego zabraknie nam ok. 300 tys. ton, a w całej Unii ok. 3-4 mln ton. Cukier trzeba więc sprowadzić, problem w tym, że nie bardzo jest skąd. Najwięksi eksporterzy cukru - jak Brazylia, Indie, Australia czy Tajlandia - coraz więcej tego towaru używają do produkcji bioetanolu, np. w Brazylii ponad połowa produkcji idzie na biopaliwo. Z kolei na Ukrainie i w Rosji zmniejszono obszar uprawy buraków cukrowych, gdyż rolnicy uznali, że bardziej opłaca się siać pszenicę. A jak czegoś brakuje, to ceny muszą rosnąć.

Herbata będzie droższa z dwóch powodów. Kiedy jesienią 2008 r. stało się jasne, że świat ma problem z kryzysem, banki zaczęły ograniczać dostęp do kredytów. Kupcy, którzy na giełdach kupują herbatę, nie mogli dostać od banków kredytów. W rezultacie ceny bardzo spadły - z ponad 3 dol. za kilogram do 1,7. A to z kolei sprawiło, że producenci herbat zdecydowali się na cięcie krzewów herbacianych, by zahamować produkcję, skoro ceny są tak niskie. Na odtworzenie produkcji po takim cięciu czeka się ok. 3 lat. Dlatego w najbliższym roku na giełdy trafi mniej herbaty, więc jej cena automatycznie pójdzie w górę. Zwłaszcza że spożycie herbaty rośnie.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Array

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!