• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

W 2014 r. firmy zagraniczne zainwestowały w Polsce 1 mld 816 mln euro

Ponad 1 mld 816 mln euro - taką wartość w 2014 r. osiągnęły inwestycje zagraniczne w Polsce prowadzone przy współpracy z PAIiIZ. To dwa razy więcej, niż w roku ubiegłym, dzięki inwestycji Volkswagena - informuje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
  • Autor: PAP
  • Data: 18-12-2014, 15:21

W tym roku Agencja zamknęła 52 projekty inwestycyjne. Mają utworzyć ponad 8,7 tys. nowych miejsc pracy. Średnia wartość jednego projektu to 35 mln euro. Najwięcej pochodzi z sektorów BPO, czyli outsourcingu (18 projektów), motoryzacyjnego (11 projektów) oraz badań i rozwoju (6 projektów). Jeśli chodzi o kraje, najwięcej inwestycji pochodziło z USA (15 projektów), Niemiec (12 projektów) oraz Szwecji (4 projekty).

"Mamy do czynienia ze stabilnością na przyzwoitym poziomie. Największe wydarzenie roku, a raczej dekady, to inwestycja Volkswagena. To największa inwestycja przemysłowa w Europie w ciągu ostatnich 10 lat" - powiedział w czwartek na spotkaniu z dziennikarzami prezes PAIiIZ Sławomir Majman.

Zdaniem dyrektor departamentu inwestycji zagranicznych w PAIiIZ Iwony Chojnowskiej-Haponik, wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w 2015 r. będzie dlatego niższa niż w 2014 r. Jednocześnie uważa, że liczba nowych miejsc pracy na takim samym poziomie, jak w 2014 r. "Można ostrożnie oczekiwać, że w 2015 r. PAIiIZ przyciągnie inwestycje o wartości ok. 1 mld euro, które mogą stworzyć ok. 8 tys. miejsc pracy. To z pewnością byłby bardzo dobry wynik, ale to jest realne" - powiedziała. Spadek inwestycji tłumaczy tegorocznym "efektem Volkswagena".

Jej zdaniem odsetek wszystkich inwestycji w Polsce, które przechodzą przez Agencję to ok. 10-15 proc. całkowitej wartości inwestycji w Polsce, więc w przyszłym roku do naszego kraju może napłynąć 10 mld euro bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

"Zwracam uwagę, że zmienia się charakter inwestycji, które napływają do Polski w 2014 r. i które będziemy przyjmować w przyszłym roku. Co raz więcej jest bowiem inwestycji usługowych, a nie kapitałowych. Ponadto widzimy wzrost inwestycji typu brownfield kosztem greenfield. Te inwestycje są więc co raz mniej kapitałochłonne" - powiedziała. W ocenie Chojnowskiej-Haponik, w przyszłym roku struktura branżowa inwestycji będzie zbliżona do tegorocznej. "Myślę, że nadal będzie duże zainteresowanie ze strony branży motoryzacyjnej, lotniczej czy chemicznej. Spodziewam się wzrostu inwestycji z segmentu rolno-spożywczego. Kurczyć się będzie natomiast segment elektroniki" - dodała.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • ast 2014-12-19 11:33:38

    Ten entuzjazm jest propagandowy. Dlaczego? Bo w Polsce inwestuje się tylko 0.1 % wartości wszystkich inwestycji w świecie. Taki jest nasz poziom akceptacji przez inwestorów zagranicznych. Bliski dna. Wniosek jest z tego tylko jeden. Polska nie jest postrzegana jako Kraj dla robienia biznesu bo co prawda Kraj jest piękny ale ludzie w sercach i głowach odwrotnie.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!