• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

W 80% firm spożywczych produkcja taka sama lub wyższa niż przed pandemią

Rok od pojawienia się COVID-19 sytuacja branży spożywczej jest stabilna. Pokazują to badania Food Research Institute (FRI), z których wynika, że tylko 7 proc. firm z sektora będzie zmniejszałoby produkcję gdyby w najbliższym czasie ich sytuacja się pogorszyła. Optymistyczne nastawienie bierze się z dobrych danych za ostatnie miesiące. Zgodnie z badaniem FRI, w lutym br. w 80 proc. firm wielkość produkcji była wyższa lub taka sama niż przed pandemią.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 14-04-2021, 17:03
W 80% firm spożywczych produkcja taka sama lub wyższa niż przed pandemią
W 80% firm spożywczych produkcja taka sama lub wyższa niż przed pandemią; fot. shutterstock
  • Aż 45 proc. firm spożywczych zamierza zwiększać skalę produkcji.
  • W lutym br. produkcja była mniejsza niż przed pandemią tylko w 1/5 firm spożywczych. Aż w 46 proc. firm wartość produkcji wzrosła. W 34 proc. pozostała bez zmian.

– Nawet jeśli w pierwszych miesiącach od wybuchu pandemii firmy spożywcze zmagały się ogromnymi turbulencjami, to ostatecznie sytuacja większości jest dobra a menedżerowie raczej nie mają obaw o przyszłość – mówi Dariusz Chołost, General Manager Food Research Institute.

Optymizm widać wyraźnie w deklarowanych kierunkach zmian wolumenów produkcji w przypadku pogorszenia się sytuacji firm. Tylko 7 proc. z nich będzie zmniejszać skalę produkcji. Jednocześnie aż 45 proc. firm w trudnych warunkach będzie zwiększać skalę produkcji. W 30 proc. firm produkcja pozostałaby bez zmian.

Część firm gotowa na zmiany

Zgodnie z wynikami badania FRI, w przypadku pogorszonej sytuacji, 18 proc. firm jest gotowa na zmianę typu produkcji. – Zmiana typu produkcji wymaga różnego rodzaju inwestycji: od badań rynku aż po wdrożenia nowych technologii i zakupu nowych maszyn. W sytuacji, gdy firmy muszą bardzo efektywnie zarządzać kosztami, będą rozważnie analizować, czy zmiana profilu produkcji jest konieczna – mówi Dariusz Chołost. Ekspert wskazuje, że będziemy mieć raczej do czynienia z delikatnymi zmianami w ofertach produktowych. Część firm, ze względu na korzystne kursy walut, będzie dążyć do zwiększenia wolumenów eksportu.

Branża spożywcza dała radę

Dobre przewidywania menedżerów na przyszłość biorą się m.in. z danych za ostatnie miesiące. Z badania Food Research Institute wynika, że w lutym produkcja była mniejsza niż przed pandemią tylko w 1/5 firm spożywczych. Aż w 46 proc. firm wartość produkcji wzrosła. W 34 proc. pozostała bez zmian.

Również Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Santander Bank Polska podkreśla, że pomimo niepewności związanej z kolejnymi falami pandemii, w pierwszych miesiącach 2021 r. sytuacja krajowego przemysłu spożywczego była dość stabilna. Ekspert wskazuje, że wartość produkcji sprzedanej żywności w styczniu b.r. była wyższa niż w tym samym miesiącu rok temu (czyli przed pandemią) a w lutym była na tym samym poziomie.  –  Krajowy przemysł spożywczy wypada bardzo dobrze tle Unii Europejskie, bo o ile w styczniu Polska wypracowała wzrost, to cała UE zaliczyła 5-procentowy spadek – mówi Grzegorz Rykaczewski.

Zadecyduje popyt

Choć przewidywania menedżerów z branży spożywczej są dobre, to dla sytuacji kluczowa będzie strona popytowa. – Pandemia nadal ma ogromny wpływ na sposoby i formy konsumpcji jedzenia. Jeśli poprawa sytuacji epidemicznej będzie następowała zbyt wolno, firmy spożywcze mogą nie być w stanie wykorzystać części potencjału miesięcy wiosennych i letnich – mówi Grzegorz Rykaczewski.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!