• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

W czerwcu kolejna poprawa nastrojów konsumenckich

W czerwcu nastroje konsumentów poprawiły się po raz kolejny, a indeks nastrojów konsumenckich osiągnął w tym miesiącu najwyższą tegoroczną wartość minus 18,5 pkt wobec minus 21,0 pkt miesiąc wcześniej - podał Pentor w komunikacie.
  • Autor: PAP
  • Data: 16-06-2011, 19:42

"Lepiej postrzegana aktualna sytuacja i korzystniejsze są przewidywania wobec przyszłości. Zagregowany wskaźnik bieżący wzrósł o 3,3 punkty (do minus 31,9 wobec minus 35,2 w maju), a wyprzedzający - o 2,5 punkty (do minus 5,6 wobec minus 8,1 przed miesiącem). Oceny stanu obecnego pozostają wprawdzie nadal znacznie mniej korzystne od oczekiwań, ale i w tym miesiącu różnica między nimi uległa dalszemu zmniejszeniu (z 27,1 do 25,4 punktów)" - napisano w komentarzu do badań.

Pentor wskazuje, że konsumenci korzystniej niż w poprzednich miesiącach wypowiadają się zarówno o kondycji i perspektywach rozwoju całej gospodarki, jaki i o stanie i przyszłości swoich domowych finansów.

"Nadal jednak odnotowywana poprawa koniunktury konsumenckiej wynika głównie ze spadku ocen i oczekiwań pesymistycznych, któremu nie towarzyszy jeszcze wzrost konsumenckiego optymizmu. Konsumenci postrzegają stan gospodarki niemal identycznie jak przed miesiącem, ale mniej osób (o 5 pkt. proc.) uważa, że jest gorszy, aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego oraz obawia się jego pogorszenia w ciągu najbliższych 12 miesięcy (o 3 pp). Nieco korzystniej przedstawiają się opinie o obecnym i w przyszłości stanie finansów gospodarstw domowych. W tym przypadku obserwujemy bowiem spadek pesymistów (o 2 pp) i przyrost optymistów (o 1 pp)" - wynika z badania.

Przeprowadzony sondaż wskazuje również, że utrzymuje się znacząca przewaga Polaków przeświadczonych, że z naszymi problemami gospodarczymi poradzimy sobie sami (59 proc.), nad obawiającymi się konieczności pomocy ze strony krajów zachodnich (41 proc.).

"To ważna i niewątpliwie pozytywna informacja, zwłaszcza w kontekście problemów trapiących niektóre inne kraje Unii Europejskiej (Irlandia, Grecja, Portugalia, Hiszpania, a nawet Włochy). Większość rodaków nie obawia się, że Polska mogłaby doświadczyć wkrótce podobnych zagrożeń" - komentują eksperci.

Z badań wynika, że osłabło przeświadczenie o sile złotego.

"Odsetek oceniających, że złoty zyskuje bądź nie traci na wartości zmniejszył się o 3 punkty (z 49 do 46). Spadek ten zdaje się być spowodowany bardziej aprecjacją franka szwajcarskiego niż obawami o dalszą zwyżkę cen detalicznych" - napisano.

"Potoczne miary inflacji takie jak ceny cukru i paliw, były w ostatnim okresie w miarę stabilne, a ceny sezonowych owoców (truskawki i czereśnie) podlegały szybkiej obniżce" - dodano.

Czerwcowej poprawie koniunktury konsumenckiej sprzyjała również coraz lepsza sytuacja na rynku pracy i tendencje wzrostowe w zakresie wynagrodzeń pracowniczych.

"Z danych oficjalnych o dynamice sprzedaży detalicznej wynika, że nadal wzrasta skłonność do zakupów. Od początku roku obserwujemy, że konsumenci co najmniej sceptyczni wypowiadają się o ekonomice, ale są dużo mniej ostrożni w podejmowaniu decyzji zakupowych. Ale to dzięki tym wydatkom rośnie - w znacznej mierze - dynamika polskiego PKB" - napisano w komentarzu.

Badanie zrealizowane zostało w dniach 3-8 czerwca 2011 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!