Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

W grudniu niskie stawki frachtu morskiego

Rok 2015 nie był na ogół korzystny dla armatorów morskich przewożących drobnicę i towary masowe suche. Także grudzień kończą oni bardzo niskim poziomem notowań głównych indeksów stawek frachtu.

W grudniu niskie stawki frachtu morskiego
Fot. Fotolia
  • Źródło wnp.pl

Autor: wnp.pl
Data: 28-12-2015, 19:47

Według ostatnich danych z 25 bm., Shanghai Containerized Freight Index miał wartość 488,68 USD/TEU, w porównaniu z prawie 1050 USD/TEU rok wcześniej i podobnym poziomem w końcu 2013 roku.

W minionym tygodniu stawki frachtu drobnicy w umowach spotowych na linii Daleki Wschód - porty Morza Północnego (i DCT Gdańsk) wynosiły 573 USD/TEU i były o 15 dolarów większe niż tydzień wcześniej, a na linii Daleki Wschód - porty Morza Śródziemnego - 510 USD/TEU i wzrosły o 24 dolary.

Ogólnie wskaźnik SCFI wzrósł w ciągu minionego tygodnia o 0,3 proc. (1,42 dolara). Był on większy tydzień/tygodnia na trzech, spośród 15 głównych stałych połączeniach kontenerowych, podczas gdy na czterech nie zmienił się, a na pozostałych zmalał.

Wskaźnik ten osiągnął szczyt w lutym br. (prawie 1100 USD/TEU), po czym z jedno-dwutygodniowymi odbiciami malał, do rekordowo niskiego od 2008 roku poziomu w grudniu br.

Także Baltic Dry Index wykazywał w tym roku niemal stałą tendencję spadkową, zapoczątkowaną już w listopadzie 2014 roku (poziom 1456 pkt.).

Według notowań z 24 grudnia br., BDI miał wartość punktów, czyli był o 38,9 pkt. proc. mniejszy niż rok wcześniej.

Wbrew nazwie, Baltic Dry Index nie ogranicza się do krajów rejonu Morza Bałtyckiego (historycznie stąd się wywodzi), lecz odnosi się do koniunktury na światowe przewozy drogą morską towarów sypkich luzem (dry bulk - węgiel, rudy metali, zboża, cement, itp.).

Powodem tak niskich w tym roku notowań SCFI oraz BDI jest - zdaniem analityków - nadmierna podaż mocy przewozowych w porównaniu do popytu. Większa podaż ma źródło w zakupach i użytkowaniu statków o większej pojemności, natomiast ograniczony popyt - w osłabieniu tempa wzrostu gospodarczego krajów BRICS, szczególnie Chin.

Tradycyjnie, szczególnie BDI był postrzegany jako jeden z instrumentów charakteryzujących zmiany w koniunkturze gospodarczej na świecie. Praktyka dowodziła, że jego zmiany wyprzedzają zmiany innych wskaźników najważniejszych giełd. W ostatnich 5 latach najwyższy poziom BDI miał 11 maja 2011 r. (2495 pkt.).

Niestety, z powodu wspomnianego nadmiernego rozwarcia podaży i popytu na transport morski, notowania SCFI oraz BDI nie można bezkrytycznie przenosić na prognozy koniunktury gospodarczej w 2016 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

fracht RSS ALERT    /    ceny frachtu morskiego RSS ALERT    /    fracht morski RSS ALERT    /    logistyka RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.89.87.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!