Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

W I kw. wskaźnik oczekiwań gospodarczych konsumentów w Polsce wciąż jest ujemny

Wskaźnik oczekiwań gospodarczych konsumentów w Polsce w I kwartale 2012 r. wyniósł minus 6,2 pkt. wobec minus 38,3 pkt. na koniec 2011 r. - wynika z badania GfK Consumer Climate Europe za pierwszy kwartał 2012 roku.


Autor: PAP
Data: 20-04-2012, 15:15

"Wysokie poziomy wzrostu (gospodarczego w Polsce - PAP) są głównie efektem silnej gospodarki krajowej, która poprawiła się w obszarach produkcji oraz inwestycji. Te pozytywne wyniki mają wpływ na opinie konsumentów, którzy szacują poziom rozwoju gospodarczego na -6,2 punktu. Tak wysokiego wyniku nie odnotowano od jesieni ubiegłego roku. W grudniu, ta wartość na krótko spadła do -38,3 punktu" - napisano w piątkowym komunikacie.

"Niemcy są jedynym państwem, które uzyskało pozytywny wynik (wskaźnik wartości w tym kraju wynosi 7,2 punktu). Zarówno w Polsce (-6,2 punktu), jak i we Francji (-10,4 punktu) konsumenci postrzegają przyszłość nieco lepiej niż w poprzednim miesiącu. W obu krajach wskaźnik zaufania zwiększył się o blisko 20 punktów w porównaniu z zeszłym miesiącem" - dodano.

Z badania wynika, że wskaźnik ocen przyszłego dochodu rozporządzalnego wyniósł -14 pkt., i jest to drugi wynik w UE, a wskaźnik konsumpcji wyniósł -3,6 pkt., co daje Polsce trzecie miejsce w zestawieniu.

"Konsumenci w państwach Unii Europejskiej w różny sposób oceniają swój przyszły dochód rozporządzalny. W krajach o lepszych perspektywach gospodarczych obywatele pozytywnie postrzegają swoją sytuację ekonomiczną. Największy optymizm wśród Europejczyków przejawiają Niemcy (34,3 punktu). Drugie i trzecie miejsce, z dużą różnica punktów, zajmują Polska (-14 punktów) i Austria (-21,2 punktu). Najgorsze wyniki oceny oczekiwań dotyczących dochodów odnotowano w krajach silnie dotkniętych kryzysem tj. w Grecji (-60,2 punktu), we Włoszech (-48,4 punktu) i w Portugalii (-46,4 punktu)" - napisano w komunikacie.

"Działania oszczędnościowe oraz perspektywa niskiego wzrostu gospodarczego sprawiają, że konsumenci w wielu europejskich państwach nie są zbyt skłonni do zakupów. Z zestawienia wskaźnika konsumpcji wynika, że Niemcy uzyskali 38,6 punktu (jest to najwyższa wartość wskaźnika), a następnie Austriacy 26,6 punktu. Trzecie miejsce w zestawieniu zajmuje Polska (-3,6 punktu). Na końcu zestawienia są Wielka Brytania (-49,5 punktu), gdzie obywatele spodziewają się drastycznych cięć i podwyżek podatków, a także pogrążona w kryzysie Grecja (-48,5 punktu) i Portugalia (-41,5 punktu)" - dodano.

W sondażu zaznaczono, że "Polacy mają nadzieję na znaczną poprawę na rynku zatrudnienia w nadchodzących tygodniach i miesiącach".

Wyniki badań pochodzą z międzynarodowego badania "GfK Consumer Climate MAXX", opartego na wywiadach przeprowadzanych co miesiąc z konsumentami ze wszystkich krajów Unii Europejskiej. W Polsce przeprowadzono 1000 wywiadów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

nastroje konsumentów RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.149.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!