Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

W pandemii 52 proc. firm MŚP jest gotowych do przejścia na pracę zdalną

II fala pandemii wymusiła zmiany w podejściu przedsiębiorców z sektora MŚP do pracy zdalnej - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów. Do 52 proc. wzrósł odsetek mikro, małych i średnich firm, których pracownicy mogą częściowo lub całkowicie wykonywać swoje obowiązki w trybie home office.

W pandemii 52 proc. firm MŚP jest gotowych do przejścia na pracę zdalną
W pandemii 52 proc. firm MŚP jest gotowych do przejścia na pracę zdalną; fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 31-12-2020, 07:48

Według VI badania "KoronaBilans MŚP" Krajowego Rejestru Długów 77 proc. spośród przedsiębiorstw MŚP deklarujących możliwość pracy zdalnej w mniejszym lub większym stopniu wdrożyło ten model. Jeszcze dwa miesiące wcześniej ten odsetek wynosił niecałe 42 proc.

Autorzy badania zaznaczyli, że liczba mikro, małych i średnich firm przechodzących w czasie pandemii na pracę zdalną wzrosła. Choć podobnie jak w poprzednim badaniu niespełna 5 proc. firm wskazało, że ich pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki w całości z domu, to więcej - ponad 52 proc. - firm deklaruje stosowanie modelu hybrydowego, wysyłając na home office część swojej załogi. W poprzednim badaniu było to 47 proc. Model hybrydowy z reguły możliwy jest w branży handlowej i usługowej. Z kolei największy problem z pracą w trybie home office mają firmy budowlane i produkcyjne - wynika z badania.

Eksperci KRD zwrócili uwagę, że znaczącą zmianą jest to, że przedsiębiorcy w większym stopniu niż wcześniej zaczęli wykorzystywać możliwości związane z pracą zdalną. Dwa miesiące temu ponad 58 proc. firm, które mogły przynajmniej część zespołu skierować do pracy z domu, utrzymywało całą załogę w biurze. Obecnie jest to 23,4 proc. Pozostali wdrożyli nowy model pracy.

Najpopularniejszym pomysłem na to jak zorganizować pracę zdalną jest taki, w którym trzy czwarte załogi pracuje w firmie a jedna czwarta zdalnie (32 proc.). Co piąta firma (20,9 proc.) przyjęła zasadę, w myśl której w trybie home office pracuje połowa zespołu. Z takiego rozwiązania najchętniej korzystają mikroprzedsiębiorcy oraz firmy handlowe. Niespełna 13 proc. przedsiębiorców zdecydowało się z kolei na model, który zakłada pracę z domu w przypadku trzech czwartych załogi. Autorzy badania zaznaczyli, że całkowite przejście na pracę zdalną "nadal jest dla przedsiębiorców wyzwaniem".

Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki zwrócił uwagę, że otwartość przedsiębiorców na home office zależy od wielkości firmy i od branży, w której działa. "Najwięcej problemów mają z tym firmy budowlane (64,3 proc.) oraz produkcyjne (60 proc.). Pod względem wielkości ponad 52 proc. mikroprzedsiębiorców deklaruje, że ich pracownicy nie są w stanie wykonywać wszystkich swoich obowiązków, pracując zdalnie" - skomentował dla PAP wyniki badania Łącki. Dodał, że do pracy z domu najlepiej przygotowani są średni przedsiębiorcy oraz przedstawiciele firm handlowych i usługowych.

więcej informacji:

praca zdalna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.236.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!