Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

W UE wzrost sprzedaży żywności, farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu medycznego

Wobec spadku sprzedaży detalicznej w marcu br., w całej UE znacząco zwiększyła się sprzedaż żywności, farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu medycznego - podał Polski Instytut Ekonomiczny. Najsilniejsze spadki sprzedaży detalicznej miały miejsce w krajach Południa.

W UE wzrost sprzedaży żywności, farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu medycznego
Wzrost sprzedaży żywności /Fot. Shutterstock

Jak wskazał Instytut, w marcu br. sprzedaż detaliczna spadła w Unii Europejskiej o 8,2 proc. w stosunku do marca 2019 r., a w Polsce obniżka ta wyniosła nieco mniej, bo 6,8 proc. PIE zaznaczył, że dane Eurostatu nie obejmują sprzedaży pojazdów samochodowych, motocykli i części do nich. Podany przez GUS wskaźnik -9 proc. rok do roku uwzględnia natomiast tę kategorię towarów, której sprzedaż spadła aż o 30,9 proc.

"Marzec był pierwszym miesiącem, w którym pandemia wywołana przez koronawirusa stała się udziałem wszystkim krajów UE" - ocenił Instytut.

Podkreślił jednocześnie że, w skali całej Wspólnoty, a także w Polsce, znacząco zwiększyła się tylko sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych oraz farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu medycznego. W UE było to odpowiednio o 8,1 proc. i 5 proc., co wynika z danych Eurostatu, a w Polsce - według danych GUS - o 2,5 proc. i 8,8 proc. - czytamy.

Najsilniejsze spadki sprzedaży detalicznej miały miejsce w krajach Południa, zwłaszcza we Włoszech. Wśród sąsiadów Polski najwyższy spadek odnotowały Czechy. Tylko nieznacznie obniżyła się sprzedaż detaliczna w Szwecji, stosującej odmienną niż pozostałe kraje UE strategię zwalczania epidemii; na Węgrzech sprzedaż wzrosła o 3,5 proc. - wskazał Instytut.

Zamrożenie życia gospodarczego, zawieszenie ruchu turystycznego i wymogi sanitarne ograniczania kontaktów i izolacji domowej silnie ograniczyły zapotrzebowanie na paliwa samochodowe - podał PIE. Sprzedaż paliw spadła w skali UE o 20 proc., w krajach Południa było to nawet -30 proc.

Wśród sklepów wyspecjalizowanych najbardziej spektakularnych spadków obrotów doświadczyły handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem - redukcje sięgnęły przeciętnie w UE ponad 40 proc. Podobnie było w Polsce. Natomiast zakupy sprzętu RTV i AGD zmniejszyły się u nas mniej znacząco niż średnio w UE i w krajach sąsiednich, a w Szwecji obniżka popytu na te towary była minimalna - wskazał Instytut.

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank gospodarczy, którego historia sięga 1928 roku. Instytut zajmuje się dostarczaniem analiz i ekspertyz do realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a także popularyzacją polskich badań naukowych z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych w kraju oraz za granicą.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT    /    sprzedaż żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.132.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!