Walentynki: na święto zakochanych Polacy są skłonni wydać średnio około 200 zł
Jak wynika z badań „Walentynki 2019 według Polaków” przeprowadzonego przez portal prezentmarzen.com, blisko 60 proc. Polaków deklaruje, że będzie je obchodzić w tym roku. Według badań najchętniej kupujemy na Walentynki czekoladki (47%), kwiaty (33%) i planujemy wspólną kolację przy świecach, np. w domu lub w restauracji. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w rankingach najbardziej pożądanych prezentów.

- W 2018 r. kobiety oczekiwały przede wszystkim kwiatów (39%) i biżuterii (37%), a romantyczna kolacja była marzeniem 34% badanych. Co ciekawe, aż 33% mężczyzn nie oczekiwało żadnych prezentów, a co trzeci chętnie spędziłby ten wieczór na cudownej kolacji, jak wynika z raportu Picodi.com. Czy jednak kupowane przez nas upominki faktycznie są niepowtarzalne?
- Sztuczna inteligencja pozwala przecież przygotować precyzyjne rekomendacje w oparciu o algorytmy, które identyfikują setki tysięcy dokonanych w tym okresie zakupów. W oparciu o nie i nasze wcześniejsze decyzje nabywcze, mechanizm rekomendacji podpowiada nam, co będzie w naszym przypadku idealnym prezentem, zanim jeszcze sami sobie to uświadomimy. Spersonalizowane propozycje stają się zatem urzeczywistnieniem naszych oczekiwań, wywołując pozytywne emocje i wspomnienia. I chociaż tzw. bańka filtrująca, podpowiada nam rozwiązania bazujące na podobieństwie do wcześniejszych naszych zachowań, nie pozwalając wyjść poza to, co dotychczas aprobowane, wywołuje w nas poczucie satysfakcji z wybranych prezentów walentynkowych - mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Wydziału Zarządzania UŁ.
Według badań portal prezentmarzen.com, na święto zakochanych Polacy są skłonni wydać średnio około 200 zł (ok. 47 euro), przy czym na ogół więcej decydują się wydać na ten cel mężczyźni. Taką tendencję obserwuje się również w innych krajach. Najwięcej tego dnia skłonni są przeznaczyć mieszkańcy Hong Kongu (średnio 152 euro), Chin (średnio 127 euro) i Stanów Zjednoczonych (średnio 121 euro).
- I chociaż Walentynki są bez wątpienia świętem komercyjnym, to cieszą się dużą popularnością. Potwierdza to systematycznie rosnąca liczba tych, którzy obchodzą święto zakochanych, zwłaszcza wśród osób poniżej 44 roku życia. Sceptycyzm wobec tego dnia wykazują w głównej mierze tylko ci, które nie są w żadnym związku, a wśród osób posiadających swoją „drugą połowę”, święto to ignoruje zaledwie 9% mężczyzn i 3% kobiet, według raportu Picodi.com - dodaje dr Dominika Kaczorowska-Spychalska.
Zdaniem ekspertki to doskonała informacja dla tych marek i sklepów, które oferują produkty i usługi znajdujące się na liście najbardziej pożądanych prezentów walentynkowych. Dla nich to bowiem bardzo pracowity okres.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.