• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Wbrew oczekiwaniom, konsumpcja rośnie w tempie dwucyfrowym

Kryzys kryzysem, ale wydatki konsumpcyjne spadać nie chcą - pisze publicysta Rzeczpospolitej, Michał Zieliński.
  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 06-12-2008, 08:46

Jak wynika ze zleconego ostatnio przez Rzeczpospolitą badania planowanych wydatków świątecznych, Polacy chcą wydać na święta - co najmniej - 23 mld zł i ma być to - co najmniej - o 10 proc. więcej niż rok temu. Jeszcze bardziej optymistyczne dane wynikają z badania TNS AISA. Według nich Polacy, Czesi, Łotysze, Rumuni, Rosjanie i Węgrzy na tegoroczne święta wydadzą 43 mld euro - o 13,5 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Najwyższy poziom optymizmu konsumenckiego osiągnęły jednak Stany Zjednoczone. 28 listopada, czyli w czarny piątek, kiedy w Ameryce rozpoczyna się szał zakupów świątecznych, do sklepów udały się 172 miliony kupujących (przed rokiem 147 milionów, wzrost o 17 proc.), z których każdy wydał średnio 372,57 dol. (przed rokiem 347,55 dol, wzrost o 7 proc.). W sumie zatem piątkowoświąteczny obrót wyniósł 64 mld dol. (przed rokiem 51 mld, wzrost o 25,5 proc.).

Jedno z dwojga: albo jest to ostatnia uczta skazańca, albo mamy bardzo dziwny kryzys, w którym konsumpcja rośnie w tempie dwucyfrowym (jak pamiętamy, w Keynesowskim modelu jedną z przyczyn niedostatecznego popytu była malejąca skłonność do konsumpcji) - zauważa Michał Zieliński. Jedno jest pewne, dane te niezbyt pasują do oficjalnych informacji wskazujących na pesymizm konsumentów, z głodu gryzących palce. Co ciekawe, zostały one niemal kompletnie zlekceważone przez komentatorów.

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!