Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

We współpracy nauki z biznesem najsłabszym ogniwem jest komercjalizacja wyników badań

- Jeśli brać pod uwagę potrzeby rynku i globalne wyzwania (choćby te klimatyczne) – to trzeba współpracę producentów i naukowców jeszcze dynamizować. Najsłabszym ogniwem jest komercjalizacja wyników badań – i tu po obu stronach dużo do zrobienia - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy, rektor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

We współpracy nauki z biznesem najsłabszym ogniwem jest komercjalizacja wyników badań
Prof. Jarosław Bosy

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 22-09-2020, 12:09

UPWr jest liderem pod względem liczby patentów, ale nie przekłada się to na liczbę wdrożeń. W Polsce o wynalazku firmy dowiadują się, gdy już zostanie opatentowany i wtedy jest duży opór przed wdrożeniem go. Gdyby współpracować na znacznie wcześniejszym etapie - to liczenie i kosztów, i zysków, a niewykluczone że i szczegóły wynalazku - wyglądałyby zupełnie inaczej. Rynek nie jest jeszcze gotowy, żeby przeprowadzić komercjalizację w sposób właściwy – tak by patent od początku był wspólną sprawą przedsiębiorcy i naukowców, ale do tego potrzeba zaufania, a to w Polsce produkt bardzo deficytowy. Staramy się to zmieniać, także zmieniając własne podejście: z mówienia biznesowi co i jak powinien robić, na słuchanie czego rzeczywiście potrzebuje.

- Uczelnia zresztą współpracując z dużymi podmiotami jak KGHM Polska Miedź SA, Henkel, Hasko-Lek, Cargill, Grupa Maspex, SKOTAN SA, ale też ze średnimi i małymi firmami, komercjalizując powstałe na UPWr technologie i know-how, także zyskuje wiedzę i doświadczenia. To powoduje, że nasza oferta dla przedsiębiorców też się zmienia: magisteria i doktoraty wdrożeniowe mają przede wszystkim podnosić kompetencje (a nie pensje) pracowników firm, wspólne projekty badawczo-wdrożeniowe – rozwiązywać problemy i budować przewagi rynkowe. Stopniowo udostępniamy dla potrzeb sektora nową infrastrukturę badawczo-wdrożeniową tzw. CIT (Regionalne Centrum Innowacyjnych Technologii Produkcji, Przetwórstwa i Bezpieczeństwa Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu), które budujemy kosztem przeszło 90 milionów złotych. Naukę uprawiamy w obrębie bardzo elastycznych i otwartych struktur jakimi są Wiodące Zespoły Badawcze. Jest więc z kim i gdzie współpracować - mówi Jarosław Bosy.

Zwraca uwagę, że najkorzystniejszym dla obu stron sposobem jest tworzenie wspólnych projektów i pozyskiwanie dla nich finansowania np. z NCN i NCBiR, ale także z funduszy zagranicznych. - Mamy z ostatnich lat dobre w tym zakresie osiągnięcia, przykładowo z pięciu międzynarodowych projektów naukowo-badawczych realizowanych w ramach programu Horyzont 2020, jeden – SynBio4Flav – uzyskał kwotę dofinansowania ponad 500 tys. euro, drugi – Gathers, najlepiej oceniony projekt w Europie – ponad 800 tys. euro – mówi rektor Bosy.

Cały wywiad dostępny w Strefie Premium.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.1.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!