• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Wicepremier Piechociński: Patriotyzm gospodarczy - co to dziś znaczy

Patriotyzm gospodarczy to często cierpliwość, zimna krew, podejmowanie trudnych decyzji, wybór mniejszego zła - mówi Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki, w rozmowie z miesięcznikiem Nowy Przemysł.
  • Autor: Jacek Ziarno, wnp.pl
  • Data: 05-02-2013, 10:07
Wicepremier Piechociński: Patriotyzm gospodarczy - co to dziś znaczy
Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki

- Panie ministrze, coraz częściej używa pan terminu "patriotyzm gospodarczy". Można go interpretować rozmaicie. A jak pan go rozumie?

- Tutaj populistyczne i prymitywne zawołania w rodzaju "Kupuj, bo polskie" nie pomogą. W ogóle trzeba zapytać, co to dziś znaczy polskie? W ilu pralkach zmontowanych w naszym kraju są jedynie rodzime części? Ile podzespołów w montowni monitorów w Mławie powstało nad Wisłą? Jesteśmy dziś potęgą w produkcji sprzętu AGD, z tego biorą się miejsca pracy i podatki. Gdzie się znajdziemy, gdy rynki zagraniczne mniej go będą kupować? Trzeba rozróżnić patriotyzm i nacjonalizm gospodarczy.

Dalsza część artykułu (80%) jest dostępna dla zarejestrowanych subskrybentów serwisu, którzy wykupili dostęp do usługi "Strefa premium". lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Powiązane tematy:

Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Ryszard 2013-02-05 11:37:20

    Zadziwiają mnie sprzeczności, które występują w tym artykule. Nie chce mi się wierzyć, że takich sprzeczności nie widzi wicepremier i minister gospodarki. Raczej chciałbym sądzić, że wynikają z niefortunnego dokonania skrótów całego zapowiadanego artykułu. Zaczynać od słów, że "kupuj, bo polskie" jest prymitywnym zawołaniem i nic nie pomoże - jest chyba dywersją. Zresztą jest tu jakieś obcięcie, bo dalej czytamy, że "patriotyzm gospodarczy to także ... " - a przecież jeszcze żadnego pozytywnego określenia wcześniej nie napisano. Bezsens logiczny mnie poraża. Problem z Fiatem i w ogóle z polską gospodarką jest problemem braku polskiego kapitału. Pytam jak mamy cierpliwie wypracować polski kapitał, jeśli będziemy kupować jogurty Muller produkowane w Niemczech, z niemieckiego mleka, przez niemieckie zakłady mleczarskie i dowożone do Polski przez, być może, niemiecki transport, do portugalskich hurtowni, a potem do wszelkiej maści zagranicznych sklepów. Kupując ten jogurt Polak buduje kapitał Niemcom, Portugalczykom, Anglikom, Francuzom, Amerykanom, a my dostajemy tylko marne pensje i podatki. Te same pensje i podatki mógłby płacić polski przedsiębiorca, a jednocześnie wszelki zysk budowałby polski kapitał. W przypadku groźby wybuchu wojny (bo bynajmniej nie jest to coś, co w Europie wykorzeniono) wszystkie firmy montujące w Polsce zabiorą swoje klocki na swoje terytorium, a my zostaniemy z brakiem kapitału i możliwości, za to z ludźmi, którzy "kupowali jogurt Muller". Jeszcze jedna rzecz. Jest wpis dotyczący zimnej krwi w postępowaniach upadłościowych i naprawczych. Po co ta zimna krew, jeśli w tym samym czasie polska firma mająca kłopoty, nie będzie miała wsparcia zbytu swojej produkcji wśród własnych obywateli. Wtedy redukcja zatrudnienia, i w ogóle nic, już nie pomoże.

    Odpowiedz
  • Zbigniew 2013-02-05 14:05:27

    Ma rację Pan Premier, bo co będzie jak Niemcy, Anglicy, Czesi, Słowacy, Rosjanie, Francuzi zastosują to samo prymitywne rozwiązanie czyli kupuj tylko swoje. Gdzie wtedy wyślemy 30 % naszej produkcji żywności? Patriotyzm gospodraczy to powinno być przede wszystkim znoszenie barier w rozwoju polskiej gospodarki i stwarzanie dogodnych warunków do inwestycji.

    Odpowiedz
  • Ryszard 2013-02-05 17:12:38

    W rozumowaniu Pana Zbigniewa tkwi jeden błąd, choć też nie jestem zwolennikiem autarkii. To nie jest sytuacja "co będzie jak ...", tylko rzeczywistość, o czym mówi np. artykuł na tym portalu pt. "Netto rezygnuje z planów zwiększenia sprzedaży polskich produktów w Danii". Gdybym mieszkał w którymś z krajów Europy Zachodniej, nie miałbym potrzeby zamieszczania takich wpisów jak poprzedni, gdyż na Zachodzie każdy ma to "we krwi". A w Polsce musiałem sam do tego dojść i teraz innych do tego zachęcam. Poza tą jedną rzeczą, zgadzam się ze wszystkim, co jest w powyższym artykule, a także z ostatnim zdaniem Pana Zbigniewa. Za znoszenie barier powinien odpowiadać ustawodawca i rząd, a za "właściwy" popyt - my.

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!