Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Wiceszef ARR: sukces eksportu rolno-spożywczego to wynik ciężkiej pracy

Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego, podkreśla w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że podstawą sukcesu eksportu polskich produktów rolno-spożywczych jest ciężka praca rolników, przetwórców, a także eksporterów. - Bez tego nie byłoby tak dobrych wyników – zauważa Lucjan Zwolak.

Wiceszef ARR: sukces eksportu rolno-spożywczego to wynik ciężkiej pracy
Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego. Fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 09-10-2015, 11:35

Zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego podkreśla, że polska żywność ma szczególne walory, a polski przemysł rolno-spożywczy jest bardzo nowoczesny.

- Polska żywność jest zdrowa, produkowana w dużym stopniu w sposób tradycyjny. Mamy o wiele niższe poziomy zużycia nawozów sztucznych i środków ochrony roślin. Dzięki temu mamy dobre produkty roślinne. Posiadamy dobre warunki w zakresie dobrostanu zwierząt. Średnia wielkość stad bydła to około 20, a trzody chlewnej 40 sztuk na gospodarstwo. Są to małe ilości dla produkcji wielkotowarowej, powoduje to jednak, że dobrostan zwierząt stoi na bardzo wysokim poziomie. Mamy bardzo nowoczesny przemysł rolno-spożywczy m.in. dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków z Unii Europejskiej nasi przetwórcy przeskoczyli jeden poziom technologiczny. W tej chwili pod względem technologicznym polskie przetwórnie znajdują się na najwyższym europejskim poziomie. Dzięki temu mamy bardzo dobre produkty – przyznaje Lucjan Zwolak w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl
Polska żywność ciągle jest konkurencyjna cenowo w stosunku do produktów z innych państw. W przekonaniu Zwolaka wszystko to razem składa się na walory eksportowe potrzebne do uzyskiwania przewag.

- Nasza żywność jest zdrowa, ma niepowtarzalny smak i jest konkurencyjna cenowo. Samo posiadanie dobrego produktu byłoby niewystarczające bez działań promocyjnych, działań eksporterów oraz administracji, która wspiera w przezwyciężeniu barier w dopuszczeniu tych produktów na rynki – wyjaśnia zastępca prezesa ARR.

Dodaje przy tym, że Polska jako członek Unii Europejskiej objęta jest określonymi rygorami. Z tego powodu nie możemy prowadzić odrębnego krajowego wsparcia dla eksportu, wsparcia bezpośrednio produktowego. Możliwie jest tylko pośrednie wsparcie eksporterów.

Jesteśmy członkiem Unii Europejskiej w związku z czym wiążą nas określone rygory. Nie możemy prowadzić odrębnego krajowego wsparcia dla eksportu, nie możemy prowadzić wsparcia bezpośrednio produktowego. Możemy tylko pośrednio wspierać eksporterów.

- W przypadku Agencji Rynku Rolnego jest kilka narzędzi w zakresie wsparcia promocji. Jest to wsparcie w zakresie prowadzenia przez ogólnopolskie organizacje branżowe dużych kampanii promocyjnych ze środków unijnych. Istnieje jednak pewien warunek – organizacje te muszą posiadać 20 proc. wkładu własnego. Jeżeli chcą prowadzić kampanie porównywalne do tych prowadzonych przez organizacji z Europy Zachodniej, to muszą mieć potężne własne środki finansowe. Dopóki w Polsce nie powstały fundusze promocji, z których organizacje nie mogły pozyskiwać wkład własny, to nasze kampanie były maksymalnie wielkości kilkuset tysięcy euro, podczas gdy kampanie organizacji zachodnioeuropejskich warte były kilka milionów. W tej chwili doszliśmy już do tego poziomu, a nawet staliśmy się liderami – zauważa Lucjan Zwolak.

W ostatnich lat polskie organizacje branżowe pozyskują średnio po około 20 proc. wszystkich środków unijnych na duże kampanie promocyjne. Jak podkreśla prezes Zwolak już teraz nasze kampanie są wielkości od kilku do nawet kilkunastu milionów euro i trwają po 3-4 lata.

- Są to inicjatywy własne organizacji branżowych. To sektory na podstawie analiz rynkowych decydują, które rynki są dla nich perspektywiczne i z jakimi kampaniami mogą wyjść – mówi.

Oprócz kampanii unijnych, które promują żywność pochodzącą ze wspólnoty, ARR prowadzi także inne działania wspierające pośrednio polskich eksporterów.

- Mamy fundusze promocji, w ramach których prowadzone są projekty promocyjne od kilkunastu tysięcy do milionów złotych dotyczące polskich produktów. Tutaj głos decydujący należy do komisji zarządzających danym funduszem promocji. Agencja Rynku Rolnego prowadzi też działania finansowane ze środków budżetowych zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. Są także środki unijne przeznaczone w szczególności na promocji produktów wysokojakościowych, tradycyjnych oraz regionalnych – podkreśla.

Zdaniem Lucjana Zwolaka to właśnie na tych produktach producenci rolni produkujący w małych gospodarstwach, którzy nie mogą być konkurencyjni cenowo, kosztowo, czy sprzedażowo z bardzo dużymi gospodarstwami towarowymi, mogą osiągnąć pewną niszę produktową, gdzie konkurencja jest mniejsza. Dodatkowo jeżeli produkują w ramach systemów to występuje ochrona danej produkcji, dzięki czemu nie może konkurować z nimi produkcja wielkoprzemysłowa.

- W tej chwili przekonujemy konsumentów, że opłaca się zapłacić nieco więcej za produkt o szczególnych walorach jakościowych, w przypadku którego jest gwarancja powtarzalności oraz najwyższych standardów. Już widzimy, że ceny produktów wysokojakościowych lekko wzrastają. W związku z tym rośnie także marża uzyskiwana przez producentów na sprzedaży tych produktów – zauważa Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Lucjan Zwolak RSS ALERT    /    Agencja Rynku Rolnego RSS ALERT    /    promocja żywności RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.149.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!