Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Współczesne piractwo utrudnia transport morski

Zjawisko współczesnego piractwa morskiego zaczęło rozwijać się od początku lat 90 - tych XX wieku. Przyjęło strukturę dobrze zorganizowanego procederu, charakteryzującego się dużo większą brutalnością i skutecznością niż przed 1990 r. – mówi Dominik Popiel, prezes firmy Nautiqus.

Współczesne piractwo utrudnia transport morski
Dominik Popiel, prezes Nautiqus

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 29-08-2018, 14:33

Piraci częstokroć dokonują egzekucji całej załogi lub zostawiają ją na otwartym morzu, bez zdolności manewrowych na pewną śmierć. Współczesne piractwo morskie stanowi ogromny problem na przebiegu kluczowych szlaków handlowych. Słaba współpraca rządów, państw, gdzie panuje ten proceder jest kluczowym problemem panowania i przeciwdziałania tym zjawiskom. W takim przypadku najważniejsze jest podjąć decyzję o szybkiej koordynacji działań oraz natychmiastowa wymiana informacji między służbami morskimi. Problem ten z roku na rok, staje się coraz szerszy.

Wydarzenia z 2008 roku, porwanie supertankowca Sirius Star oraz ukraińskiej jednostki przewożącej rosyjskie czołgi zmotywowało do działania międzynarodową opinię. Zaczęto bliżej przyglądać się temu procederowi, szczególnie w rejonie somalijskiej granicy morskiej. Doprowadziło to do uchwalenia czterech rezolucji, które dały możliwości władzom państwowym na walkę z tym rodzajem przestępczości morskiej.

Ataki pirackie w dzisiejszych czasach ograniczają się do czterech kluczowych  obszarów żeglug morskiej:

- Zatoki Adeńskiej, niedaleko somalijskiego wybrzeża i wejścia do Morza Czerwonego;

- Cieśniny Malakka między Indonezją a Malezją;

- Zatoki Gwinejskiej pobliżu Nigerii i delty rzeki Niger;

- Rejonów Półwyspu Indyjskiego szczególnie pomiędzy Indiami i Sri Lanką.

Według informacji Międzynarodowego Morskiego Biura ds. Piractwa, ten rodzaj funkcjonowania działalności przestępczej osiągnął w 2008 r. swój najwyższy poziom od 1992 r. W skali globalnej gospodarki morskiej jego wzrost wynosił 11% w stosunku do roku 2007, a w Afryce Wschodniej doszedł aż do 200%. W 2008 r. zanotowano około 49 udanych porwań statków, większa ich część, aż 42 miały miejsce na somalijskim wybrzeżu. Porwanie statku Sirius Star zaliczyć można do najbardziej niebezpiecznych.

Na wybrzeżu nigeryjskim doszło zatem do wielu ataków pirackich, a duża ich część nie została z pewnością zgłoszona. Wschodnia Afryka na skutek działania piratów stała się jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc na Ziemi. Do lipca 2008 dokonano tam 23 ataków, z czego 8 to udane porwania okrętów dla okupu. - Duża część ataków miała miejsce na wschodnim wybrzeżu Somalii, w Zatoce Adeńskiej. Akcje te miały na celu porwanie okrętów dla okupu, a po ich uiszczeniu oraz negocjacjach z porywaczami przeważnie załoga i statek były zwalniane. Proceder piractwa morskiego w ostatnich latach pokazuje, że piraci stają się coraz bardziej zuchwali i niebezpieczni. Zamiarem ich ataków padają statki oraz wielkie jednostki pływające takie jak kontenerowce. Niejednokrotnie łupem piratów staje się towar przewożony statkami warty niewyobrażalne kwoty. Problem ten powinien zostać rozwiązany jak najszybciej w innym przypadku, może urosnąć do skali globalnej – mówi prezes firmy Nautiqus.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

piractwo RSS ALERT    /    transport morski RSS ALERT    /    Nautiqus RSS ALERT    /    Dominik Popiel RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.220.231.235
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!