Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Wyzwania dla producentów żywności: Pandemia i podatek cukrowy

Rok 2021 to dalszy ciąg zmagania się z pandemią, co wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstw produkujących żywność. Dodatkowo firmy będą mierzyć się z wieloma nowymi obciążeniami, w tym z opłatą zwaną podatkiem cukrowym.

Wyzwania dla producentów żywności: Pandemia i podatek cukrowy
ekonomiczny poniedziałek
Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności, fot. PTWP

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 08-01-2021, 11:32

Od marca 2020 roku całe społeczeństwo, w tym i branża spożywcza boryka się z pandemią koronawirusa. Ograniczone dostawy do kanału HoReCa, problemy z międzynarodowymi łańcuchami dostaw, wzrost kosztów związany z koniecznością przestrzegania reżimu sanitarnego oraz problemy kadrowe to nie jedyne wyzwania, z którymi firmy spożywcze musiały mierzyć się w 2020 roku. Co w tym zakresie może przynieść rok 2021?

– Rok 2021 będzie niewątpliwie sprawdzianem dla wielu firm. Poniesione w 2020 roku straty wynikające zarówno z zaburzeń na rynku krajowym i eksportowym oraz konieczność poniesienia znaczących dodatkowych, zupełnie nie planowanych dodatkowych kosztów, to czynniki, które znacząco uszczupliły rezerwy finansowe firm. Będzie to niewątpliwie widoczne w gorszych wynikach finansowych, a to wpłynie na postrzeganie sektora zarówno przez inwestorów jak i banki – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

 – W konsekwencji w części firm mogą zostać wdrożone programy oszczędnościowe mające na celu ratowanie rentowności, w tym również te wiążące się z redukcją zatrudnienia. Pierwsze oznaki tego typu działań są już widoczne. O powadze sytuacji świadczy fakt zarówno rezygnacji z nowych inwestycji lub przejęć jak również zwolnienia grupowe. Jeżeli w ciągu najbliższych miesięcy warunki działania nie ulegną poprawie, wiele firm, szczególnie z sektora MŚP, może mieć bardzo poważne problemy z utrzymaniem się na rynku. W tym kontekście największym wyzwaniem 2021 roku będzie w dalszym ciągu pandemia COVID-19 i niestabilność warunków funkcjonowania firm – dodaje.

Z dniem 1 stycznia 2021 r. w Polsce wszedł w życie tzw. podatek cukrowy. Są nim objęte napoje słodzone. Andrzej Gantner jest zdania, że podatek cukrowy to szczególnie bulwersujący przykład zupełnego oderwania od realiów gospodarczych i siły nabywczej konsumentów w Polsce.

– Jego wysokość, sposób naliczania, sposób wprowadzenia, brak oceny skutków dla małych i średnich przedsiębiorstw były wielokrotnie podnoszone przez koalicję organizacji przedsiębiorców. Niestety liczne apele zarówno do premiera jak i prezydenta nie przyniosły żadnego efektu. Również najnowszy apel o przesunięcie o rok wejście w życie podatku z powodu zarówno złej kondycji branży jak również poważnych trudności w interpretacji zapisów ustawy, która między innymi poprzez brak uwzględnienia przez rząd uwag przedsiębiorców, jest bublem prawnym, nie przyniósł efektu – tłumaczy.

więcej informacji:

Andrzej Gantner RSS ALERT    /    PFPŻ RSS ALERT    /    Polska Federacja Producentów Żywności RSS ALERT    /    pandemia RSS ALERT    /    podatek cukrowy RSS ALERT    /    producenci żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 121.29.46.133
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!