• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Zadłużenie branży spożywczej przekracza 76 mln zł

Z danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynika, że obecnie długi branży spożywczej wynoszą ponad 76 milionów złotych. Największe zaległości sektor ma wobec przedsiębiorstw zajmujących się działalnością handlową i przetwórstwem przemysłowym. Średnie zadłużenie w branży spożywczej wynosi 44 614,86 zł. Najbardziej zadłużona firma ma siedzibę w Żyrardowie i zobowiązanie rzędu 2 861 980,50 zł.
  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-09-2013, 11:45
Zadłużenie branży spożywczej przekracza 76 mln zł
Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów (fot. PTWP)

Przyczyny zadłużenia są różne. Należy pamiętać, że branża spożywcza składa się z wielu podbranż. To łańcuch zależności pomiędzy poszczególnymi podbranżami i reprezentującymi je firmami. Jeśli jedno ogniwo z tego łańcucha ulega osłabieniu, osłabieniu automatycznie ulega cały łańcuch. Dystrybutor, który zalega z płatnościami wobec hurtownika, naraża na straty również producenta, któremu hurtownik nie może zapłacić z powodu istniejących zatorów płatniczych. Cierpi na tym cała branża spożywcza, a najbardziej odbija się to na małych przedsiębiorcach, którzy częściej bywają ofiarą zatorów płatniczych i częściej są narażeni na ryzyko bankructwa.

- Za wzrost opóźnień w płatnościach w branży spożywczej odpowiadają w większości firmy handlowe notujące gorsze wyniki sprzedaży niż rok temu - wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. - Według cyklicznego badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw", 27,1 proc. firm handlowych przyznaje, że ich sytuacja finansowa uległa pogorszeniu w I kwartale bieżącego roku. Tto spadek o 5,2 proc. w stosunku do badania z ubiegłego kwartału. Jednocześnie co czwarty przedstawiciel tej branży spodziewa się nasilenia problemów z odzyskiwaniem zapłat za wystawione faktury w najbliższym czasie. Z problemem tym w mniejszym lub większym stopniu styka się aktualnie ponad 67 proc. firm z branży handlowej - dodaje Adam Łącki.

Pojawiające się zatory płatnicze w branży spożywczej mogą być symptomem osłabienia popytu konsumentów, czyli sytuacji, w której mniejsze wpływy detalistów muszą być kompensowane opóźnianiem płatności dla dostawców. W efekcie może się to odbić na marżach i rentowności przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, które z trudem będą mogły przerzucić wysokie ceny na klientów.

Kiedyś branża uchodziła za najbardziej stabilną, bo oferując produkty pierwszej potrzeby nie miała problemów z należnościami. Dziś problem nieterminowych płatności dotyczy głównie hurtowni i małych sklepów, które w związku z trudnościami na rynku wpadają w kłopoty finansowe i opóźniają płatności wobec producentów spożywczych.

Małe i średnie firmy najbardziej narażone są na ryzyko upadłości z powodu utraty płynności finansowej. Małe firmy, działające na rozdrobnionym rynku, są szczególnie wrażliwe na podwyżki cen surowców. Jeśli spada ich rentowność, mają problem z regulowaniem należności swoim dostawcom. Z drugiej strony sieci handlowe wydłużają okresy płatności tak długo, jak mogą. Wykorzystują swoją dominującą pozycję na rynku i w pierwszej kolejności regulują zobowiązania wobec większych graczy, a poddostawcom i detalistom płacą na końcu.

Pośrednią lub bezpośrednią przyczyną problemów z płynnością finansową przedsiębiorstw jest kondycja finansowa ich interesariuszy. W celu poprawy sytuacji finansowej, firmy z branży spożywczej powinny przede wszystkim zminimalizować ryzyko zatorów płatniczych spowodowanych przez niewypłacalność kontrahentów: a zatem zwracać baczniejszą uwagę na to, z kim współpracują i z kim chcą podpisywać długoterminowe umowy. Powinny więc regularnie sprawdzać otoczenie biznesowe oraz monitorować kondycję finansową firm, np. korzystając z narzędzi oferowanych przez biura informacji gospodarczej. - Polski ustawodawca, chcąc przeciwdziałać rosnącym zatorom płatniczym między innymi w branży spożywczej, wprowadził nowelizację Ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.

Zgodnie z nią, termin na regulowanie należności w umowach między przedsiębiorcami nie powinien przekroczyć 60 dni, a wierzyciel ma prawo dochodzenia od dłużnika kosztów poniesionych w związku z prowadzonym procesem windykacji. Celem obu tych rozwiązań jest zmotywowanie przedsiębiorców do określania możliwie krótkich terminów płatności i przede wszystkim do wywiązywania się z tych terminów. To powinno poprawić dyscyplinę płatniczą w branży spożywczej - komentuje Joanna Zawadzka, kierownik departamentu sprzedaży usług windykacyjnych w firmie Kaczmarski Inkasso.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!