Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Zerowy VAT na żywność: Czy zakupy będą tańsze?

Od 1 lutego 2022 r. VAT na wybraną żywność ma być zerowy. Czy dzięki temu zrobimy tańsze zakupy? - Nie ma pewności, czy obniżka w całości przeniesiona będzie na konsumentów oraz jak wpłynie na strukturę cen - mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.
  • Autor: Olimpia Wolf
  • Data: 10-01-2022, 08:22
Zerowy VAT na żywność: Czy zakupy będą tańsze?
Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu, fot. materiały prasowe

Od lutego zerowy VAT na wybraną żywność?

Zerowa stawka VAT na żywność może wejść w życie od 1 lutego 2022 roku. Obniżka ma dotyczyć produktów spożywczych, które mają 5-proc. stawkę VAT, takich jak m.in. owoce, warzywa, mięso i nabiał.

Według szacunków Banku Pekao, 2/3 produktów żywnościowych objętych jest obecnie 5-proc. stawką VAT, co stanowi ok. 20 proc. całego koszyka inflacyjnego. - Gdyby obniżenie stawki VAT do zera na produkty żywnościowe obowiązywało do końca 2022 r. to efektem będzie obniżenie cen w inflacyjnej kategorii "żywność i napoje bezalkoholowe" o 3,5 proc. Przełoży się na spadek średniorocznej inflacji o 1 pkt proc. - napisali w raporcie ekonomiści Banku Pekao.

Czy zrobimy tańsze zakupy?

Jak to może wpłynąć na inflację i ceny żywności? Czy faktycznie będą one niższe? - Co do zasady obniżanie podatków ma charakter pobudzający gospodarkę i koniunkturę i w tym kontekście każda obniżka podatków jest pożądana. Pojawiają się jednak pytania, w jakim zakresie dyskutowana ostatnio, możliwa obniżka VAT dla produktów obecnie objętych stawką 5% wpłynie na spowolnienie obecnego dynamicznego wzrostu cen i rekordowej inflacji - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu

- Należy przede wszystkim wziąć pod uwagę, iż stawką 5% objęta jest przede wszystkim grupa produktów spożywczych takich jak mięso, produkty mleczarskie, warzywa, zboża, tłuszcze jadalne, lody, niektóre napoje oraz od lipca 2020 roku owoce tropikalne i cytrusowe, wyroby ciastkarskie, zupy i buliony, niektóre przyprawy. Oczywiście kategorie takie jak mięso, produkty mleczarskie, warzywa stanowią ważną i stałą pozycję w koszykach zakupowych i teoretycznie, jak oceniają eksperci, stanowią one ważną część koszyka inflacyjnego. Jednak to teoria i nie ma pewności, czy ta obniżka w całości przeniesiona będzie na konsumentów oraz jak wpłynie na całą strukturę cen. W razie tymczasowych zmian VAT należy liczyć się także z dodatkowymi czynnikami kosztotwórczymi - tłumaczy.

Zerowy VAT na żywność: Groszowe różnice

Jego zdaniem z powyższych powodów ewentualna zmiana cen spowodowana redukcją 5% VAT nie będzie zapewne silnie odczuwalna z punktu widzenia konsumentów.

- Także stricte arytmetycznie nie będą to kwoty imponujące dla konsumentów. Przykładowo dla kilograma mięsa za 25,8 zł cena detaliczna po zmianie VAT z 5% na 0% zmalałaby zaledwie nieco ponad 1 zł na kg. Jednak w sytuacji gwałtownego, masywnego i ciągłego wzrostu cen i kosztów prowadzenia biznesu spowodowanego podwyżkami cen energii czy nowymi obciążeniami fiskalnymi jak np. minimalny podatek dochodowy nie należy przyjmować, iż obniżka może nie być skonsumowana przez wzrost innych elementów ceny - mówi.

- W związku z dużą dynamiką wzrostu kosztów, mogą one po prostu w krótkim czasie pochłonąć różnicę wygenerowaną przez obniżkę VAT. Pamiętajmy, że przytoczony tu przykład dotyczy jednego z droższych artykułów objętych 5% VAT. Dla produktów mleczarskich, warzyw czy cukierniczych zmiana VAT z 5% na 0% będzie wyrażana w groszach - dodaje.

Lepsza byłaby obniżka 23-proc VAT?

- Z punktu widzenia konsumenta na pewno więcej dałaby obniżka VAT dla produktów objętych podatkiem w wysokości 23%. Jak pokazują doświadczenia z Rumunii z roku 2016 tego typu działania, czyli obniżanie bazowej stawki VAT przyczyniają się do m.in. wzrostu wpływów z podatku dochodowego. Trudno jednak ocenić, czy w odczuwalny sposób zahamowałaby ona inflację - uważa Ptaszyński.

- Warto zauważyć, iż działania w rodzaju tzw. „tarczy antyinflacyjnej” raczej mają charakter punktowy i „leczenia objawowego”. Nie należy przez to rozumieć, iż nie są warte podejmowania. Jednak jeżeli mówimy o systemowej walce z inflacją, przede wszystkim powinno się ją realizować przyjętymi  i sprawdzonymi metodami, które eksperci definiują jako między innymi podniesienie stopy nominalnej w okolice celu inflacyjnego. Oczywiście trzeba mieć jednak świadomość, iż działania takie wiązałyby się także z dużym obciążeniem finansowym dla przedsiębiorstw oraz gospodarstw domowych, zwłaszcza tych zadłużonych - podsumowuje Maciej Ptaszyński.

Więcej o zerowej stawce VAT na żywność:

Żywność w 2022 będzie tańsza? Jest jeden warunek

Zerowy VAT na żywność: Czy to dobry pomysł?

Zerowy VAT na żywność obniży CPI

Zerowy VAT na żywność. Co faktycznie oznacza dla rynku?

Zerowy VAT na żywność: Nie będzie wielkich obniżek

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Prawda 2022-01-10 10:45:34

    To chyba kolejny przekręt... bo jeśli w Polsce VAT na żywność będzie 0, a w innych krajach 5-15%, to import żywności z zagranicy będzie wyciągał z Polskiego budżetu 5-15% VAT EU ?

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!