Zmieniają się oczekiwania startupów dotyczące współpracy z funduszami
Globalne inwestycje venture capital w 2018 r. wzrosły o 40 proc r/r, jednak polski rynek odnotował dramatyczne spadki. Zmianie uległy również oczekiwania startupów dotyczące współpracy z funduszami. Najważniejszymi obszarami wsparcia są: pomoc w znalezieniu inwestorów do kolejnych rund inwestycyjnych (67 proc.), zbudowaniu equity story i otrzymania feedbacku z potencjalnymi funduszami na kolejną rundy inwestycji (49 proc.), konsultacje i wsparcie eksperckie (41 proc.).

Fundusz Inovo Venture Partners oraz Market One Capital przeprowadzili ankietę “Oczekiwania vs rzeczywistość - start-upy a fundusze VC” z której wynika, że istnieje duża rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami wsparcia funduszu, a ich rzeczywistymi zadaniami.
Znaczenie funduszy venture capital konsekwentnie wzrasta, ich globalne inwestycje wyniosły 190 mld USD i są o 40 proc. wyższe w porównaniu do 2017 r. gdzie osiągnął 135 mld USD. W przeciwieństwie do rynku światowego, polski obszar przeżył drastyczne zmiany, spadek wyniósł 45 proc. r/r - z 384 mln PLN do 213 mln PLN według raportu przygotowanego przez Inovo Venture Partners. Pomimo spadków, rola funduszy pozostaje taka sama, czyli finansowanie, wiedza i doświadczenie dzięki łączeniu founderów z przedsiębiorcami, którzy już przeszli tą drogę i mierzyli się z podobnymi wyzwaniami. Inwestorzy doradzają również w kwestiach organizacyjnych oraz przygotowania do skalowania spółki.
- W ankiecie jako najmniej oczekiwaną pomoc wskazano rozwiązywanie konfliktów między założycielami. Co ciekawe, ten punkt został dodany na bazie doświadczeń spółek mających wśród inwestorów czołowe amerykańskie fundusze. Założyciele często nie zdają sobie sprawy, że takowe konflikty się wydarzą i są potencjalnym zagrożeniem wpływającym na rozwój spółki. Nasze doświadczenia pokazują, że. takie konflikty miały miejsce w ponad połowie spółek portfelowych Inovo, dodaje Michał Rokosz, partner Inovo Venture Partners.
Z przeprowadzonej ankiety wynika, że najważniejszymi oczekiwaniami startupów są: wsparcie w przygotowaniu kolejnych rund finansowania (67 proc.), zbudowanie equity story i feedback z kilkoma funduszami potencjalnymi na kolejną rundę (49 proc.), konsultacje oraz wsparcie eksperckie (41 proc.). Innym ważnym aspektem pojawiającym się w badaniu jest przedstawienie nowym klientom i wsparcie sprzedaży (38 proc.). Co ważne, ten punkt występuje głównie wśród wolno rosnących spółek o małej skali. Z analizy wynika również, że zaledwie 25 proc. badanych założycieli ocenia wsparcie prawne jako bardzo ważny aspekt.