10 trendów na rynku piekarniczym
Utrzymujące się zagrożenie epidemiologiczne na świecie wymusza nowe trendy na rynku piekarskim i cukierniczym. Andrzej Piętka z Akademii Wypieków prezentuje 10 z nich.

Jak tłumaczy Andrzej Piętka z Akademii Wypieków, wzrasta znaczenie miejsc sprzedaży pieczywa w Polsce takich jak sklepy convenience, dyskonty, dobrze zaopatrzone sklepy lokalne, w tym firmowe producentów pieczywa.
Piekarnie średnie i duże (dysponujące najczęściej własną siecią sklepów firmowych) lepiej poradziły sobie z sytuacją na rynku w 2020 r. niż najwięksi producenci. Stało się tak w przypadku gigantów piekarniczych z powodu pandemii, gdyż sieci handlowe ostrożniej zamawiają pieczywo do swoich sklepów, a to powoduje zmniejszenie wielkości zamówień.
Jakich należy się spodziewać trendów w piekarstwie w najbliższych 3-4 latach, na które ma wpływ Covid-19?
1. Regionalizacja asortymentu. Sprawi, że kupujący szukać będą lokalnych polskich smaków i polskich dostawców (pieczywo, ciasta, owoce i warzywa).
2. Planowanie zakupów przez konsumentów. Pandemia silnie wpływa na racjonalniejsze wydawanie pieniędzy w sklepie i w internecie, a zakupy stają się bardziej przemyślanym kupowaniem.
3. Ograniczanie ilości cukru i soli w produktach. Sklepy staną się miejscami edukacji w zakresie zdrowszego odżywiania, a piekarnie kreatorami wyborów zakupowych. Taka sytuacja pozwoli piekarzom bardziej skupić się w marketingu na walorach smakowych pieczywa, wyglądzie produktu, jakości użytych składników i na wygodzie opakowania.
4. Czysta etykieta. Coraz bardziej będzie to standard na półkach sklepowych. Prosta receptura, naturalne składniki, pieczywo bez „złych" dodatków i bezpieczne dla dzieci.
5. Wzrost znaczenia certyfikatów. Odbiorcy biznesowi wymagać będą wdrożonego w piekarni IFS, BIO, ISO, itp.
6. Opakowania. Priorytetem stanie się gwarancja bezpieczeństwa produktu, zachowanie dobrej jego jakości i opakowanie przyjazne dla środowiska naturalnego (będą, np. kompostowalne).
7. Oznaczenia na produktach. Wzrośnie znaczenie znaków i symboli graficznych informujących, że pieczywo lub ciasto jest bez glutenu, bez aromatów, bez laktozy, bez tłuszczów trans, dla wegetarian lub wegan itd.
8. Made in Poland. Wzrasta świadomość Polaków o potrzebie dbania o polskich producentów. Warto promować produkty wyprodukowane w Polsce, bo należy spodziewać się wzrostu polskiego patriotyzmu zakupowego i prawdopodobnie pojawienia się „polskiej półki" w sklepach z produktami od polskich dostawców.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.