Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Analitycy prognozują dobre perspektywy dla oleju palmowego

Wysokie zapotrzebowanie i ograniczona podaż oleju palmowego wskazują na dobre perspektywy dla światowego i europejskiego rynku olejów roślinnych w 2010 roku - informują analitycy BGŻ.

Analitycy prognozują dobre perspektywy dla oleju palmowego
  • Źródło

Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
Data: 02-03-2010, 14:22

Według Rabobank oczekiwana w sezonie 2009/10 rekordowa produkcja soi w Ameryce Południowej w wysokości 126,4 mln t, w tym u jej głównego światowego eksportera - Argentynie na poziomie 53 mln t (+66% r/r), pozwoli na powrót stawek za przerób soi do przeciętnego poziomu oraz doprowadzi do wzrostu podaży oleju sojowego.

W bieżącym sezonie bardzo wysokie zbiory i dodatnie marże na przerobie wystąpiły już w przypadku rzepaku. Przyczyniły się one do znacznego zwiększenia podaży oleju rzepakowego w Europie, co z kolei wywołało presję na ceny tego oleju w relacji do pozostałych olejów roślinnych. Podczas gdy rosnąca produkcja roślin oleistych będzie prowadzić do zwiększonej podaży olejów roślinnych, to dalszy silny popyt zaowocuje w bieżącym sezonie blisko milionem ton deficytu olejów roślinnych.

W 2010 r. istotny dla rozwoju sytuacji na światowym rynku olejów roślinnych będzie oczekiwany wzrost produkcji i zapotrzebowania na olej palmowy. Rabobank prognozuje łączny wzrost produkcji w Malezji i Indonezji o 3,1 mln t do 47,7 mln t oraz równocześnie zwiększenie światowego zużycia o 6,9% do 48,8 mln ton. O ile prognoza sprawdzi się, to wykorzystanie oleju palmowego drugi rok z rzędu przewyższyłoby wielkość produkcji.

Dodatkowo powracający problem produkcji olejów jadalnych w Indiach i dalszy silny wzrost zapotrzebowania spowoduje, że w 2010 r. Indie będą mocno uzależnione od rosnącego importu oleju palmowego. Według ocen Rabobanku w bieżącym roku konsumpcja oleju palmowego wzrośnie również w Chinach o 5,5%, tj. zgodnie z tempem z ostatnich 5 lat, a jego udział w spożyciu olejów jadalnych w Kraju Środka wyniesie 26%, przy imporcie 6,9 mln ton.

W Europie stosunkowo obfita podaż oleju rzepakowego, może powodować wypieranie z konsumpcji oleju palmowego. Jeśli utrzyma się do końca br. silny popyt ze strony Indii, Chin i UE, to światowy eksport oleju palmowego prawdopodobnie wzrośnie o 7,7% w skali roku do 38,1 mln ton.

Ograniczona podaż i uwarunkowania popytowe będą stanowiły wyzwanie dla branży. Dodatkowo zależności cenowe pomiędzy olejami roślinnymi - m.in. cena oleju palmowego równa 80% ceny oleju sojowego, olej rzepakowy droższy od sojowego - przyczynią się do wzrostu udziału wartości olejów w produktach przerobu nasion roślin oleistych. Ceny olejów roślinnych pozostaną w trendzie wzrostowym. Według Rabobank nie wystąpią istotne zmiany trendu, gdyż spotkałyby się one ze wzmożonymi zakupami importerów i klientów końcowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

olej palmowy RSS ALERT    /    oleje roślinne RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.75.30
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!