Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Zboża

Co zrobić z produktami ubocznymi przy produkcji biopaliw?

Wytwórcy biopaliw nie wiedzą, co zrobić z gliceryną, która powstaje w procesie produkcji. Przetworzyć - odpowiadają eksperci - czytamy w Gazecie Prawnej.


Autor: Gazeta Prawna
Data: 10-05-2008, 14:56

Zmuszeni do wprowadzenia biokomponentów producenci, którzy od dawna twierdzą, że sprzedaż biopaliw jest nieopłacalna, zwracają uwagę na nowy problem - konieczność zagospodarowania produktów ubocznych. Jednym z nich jest tzw. odpad glicerynowy. Tegoroczne plany zakładają, że sprzedaż biokomponentów musi stanowić 3,45 proc. sprzedaży paliw ogółem, czyli około 350 tys. ton. Przy produkcji 100 tys. ton estrów (komponentów do oleju napędowego) powstaje 20 tys. ton odpadów glicerynowych. Około połowy tej substancji to sama gliceryna. Producenci zapewniają, że w Polsce popyt na nią jest ograniczony.

- Przy zakładanym udziale biopaliw zagospodarowanie takich ilości gliceryny staje się poważnym problemem - mówi przedstawiciel jednego z największych krajowych wytwórców biokomponentów.

- Gliceryna może być stosowana do produkcji pasz czy kwasu cytrynowego dla przemysłu spożywczego - mówi prof. Waldemar Rymowicz z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Kluczem jest odpowiednie przetworzenie odpadu glicerynowego. Połowę można przetworzyć na substytut oleju opałowego. Sama gliceryna po oczyszczeniu do czystej postaci (gliceryna farmaceutyczna) jest używana m.in. w przemyśle kosmetycznym, farmaceutycznym i chemicznym. Około 10 proc. odpadu można przerobić na nawozy. Producenci odpowiadają, że przetwarzanie jest energochłonne, a przez to nierentowne.

- Pracujemy nad wykorzystaniem gliceryny i niezbędnymi do tego technologiami. Z naszych wyliczeń wynika, że przerób odpadu będzie opłacalny - podkreśla dr Andrzej Vogt z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Rozwój rynku biopaliw budzi coraz większe kontrowersje na świecie. ONZ chce moratorium na zwiększenie produkcji biopaliw, argumentując, że przyczynia się ona do wzrostu cen żywności i w efekcie zwiększenia liczby głodujących.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.255.5
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!